Diverse funderingar R19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
elmannen
Posts: 5
Joined: 09 Jan 2006, 14:52

Diverse funderingar R19

Post by elmannen »

Hej, jag har lite frågor som jag undrar om någon här kan svara på. Hur får man bort växelspaksknoppen, ska man skruva bort den, åt det vanliga hållet? Ska backluckans lås vara kopplat till bilens centrallås och öppnas när jag trycker på nyckelfjärren (ir-sändaren)?
Vart skulle man kunna koppla in en fjärrkontrollsmodul (http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0567&path=) så att jag kan styra centrallåset med den?
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

tjena elmannen!

spakknoppen vet jag inte riktigt, men jagh ar för mig att den ska gå att lirka av, eller att den typ sitter limmad eller med små mini skruvar.

Angående bakluckan så kolla i gångjärnet till denne. där ligger 4 kablar som brukar går av,
berende på vilken modell du har så går två kablar till dimmljus/bromsljus och två till centrallåset.


Ang fjärrstyrt centrallås så köpte brorsan en sån tvåkanals ir fjärr härifrån:
http://www.autemashop.com/category257_1.htm

den funkar bra.
och eftersom där hade funnits fjärrkontroll sedan tidigare till hans bil men som förra ägaren "slarvat bort" så kopplade vi in denna vid det befintliga ir ögat uppe vid backspegeln.
Härifrån går en kabel till ett relä som styr centrallåsmodulen.
(denna kabeln kopplar du in dig på).

om du inte har ett ir öga vid backspegeln så får du koppla in dig på låsknappen i instrumentbrädan. eller direkt på reläet, om du kommer åt att mäta och hitta rätt.


lycka till
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Hej
Varför ska du köpa ett "klipp och klistra" c-lås till din bil :?: :roll:
Vad har du för årsmodell på din R19 och vilken version är det (TXE, RT el. dyl)?
Ja, c-låset funkar även till bakluckan. Annars är det väl inget CENTRALLÅS :?: :!:

Troligen så har c-låsmotorn havererat eller kontaktfel. Finns på skrotar att få tag på eller köp ny via Autofrance i Hbg

Vxl-spaksknoppen är bara att dra rakt upp, kan sitta lite så man får ta i. INTE vrida den för då förstör du spåren i den!
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jocke_hbg wrote:Hej
Varför ska du köpa ett "klipp och klistra" c-lås till din bil :?: :roll:
Vad har du för årsmodell på din R19 och vilken version är det (TXE, RT el. dyl)?
Ja, c-låset funkar även till bakluckan. Annars är det väl inget CENTRALLÅS :?: :!:

Troligen så har c-låsmotorn havererat eller kontaktfel. Finns på skrotar att få tag på eller köp ny via Autofrance i Hbg

Vxl-spaksknoppen är bara att dra rakt upp, kan sitta lite så man får ta i. INTE vrida den för då förstör du spåren i den!
jocke vad kallar du "centallåset"på en 5 för då...?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Tony wrote: jocke vad kallar du "centallåset"på en 5 för då...?
Trodde vi pratade R19 här :) :?: I detta fallet är det då onödigt att ge sig på "klipp å klistra" c-lås eftersom det finns ett komplett c-lås.
Man kan väl inte begära allt på en R5:a :wink: som tyvärr bara har centrallås i dörrarna. Tacka vet jag R4.... som har ett lås i varje dörr/lucka och bensinlock med eget reglage eller lås:!: :wink:
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

jocke_hbg wrote: Tacka vet jag R4.... som har ett lås i varje dörr/lucka och bensinlock med eget reglage eller lås:!: :wink:
Eller varför inte min gamla 16 som har en nyckel till varje framdörr en till varje handsfack(2 st), ett till skuffen, ett till tanklocket och ett till motorhuven :D känner sig som en vaktmästare när man ska ut och åka med den 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

mange wrote:
Eller varför inte min gamla 16 som har en nyckel till varje framdörr en till varje handsfack(2 st), ett till skuffen, ett till tanklocket och ett till motorhuven :D känner sig som en vaktmästare när man ska ut och åka med den 8)
Känner igen det ifrån den tiden man körde R16, vet vad du menar :D
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
elmannen
Posts: 5
Joined: 09 Jan 2006, 14:52

Post by elmannen »

Det är en R19 RT -95, anledningen till att jag vill modifiera centrallåset, är för att jag vill ha en radiofjärrkontroll istället för ir-fjärren.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

elmannen wrote:Det är en R19 RT -95, anledningen till att jag vill modifiera centrallåset, är för att jag vill ha en radiofjärrkontroll istället för ir-fjärren.
:?: :?: :?: :?:
Av vilken anledning skulle det vara bättre? Är dety värt besväret :?:
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
elmannen
Posts: 5
Joined: 09 Jan 2006, 14:52

Post by elmannen »

Ir-fjärren har kort räckvidd och måste vara riktad mot mottagaren, det behöver inte en radiofjärr vara.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

elmannen wrote:Ir-fjärren har kort räckvidd och måste vara riktad mot mottagaren, det behöver inte en radiofjärr vara.
Det kan ju var rätt bra för att slippa s.k. vådaavtryckning. Och jag vet inte varför man måste öppna bilen när man själv är på andra sidan av parkeringen. Ska man inte till bilen eller är man inte precis vid bilen när man går ur den?
Dom "radionycklar" som sitter i Renault är ihopkopplade med startspärrsystemet (har du inte i din R19) och skickar ut en signal efter ett litet tag för att känna om nycklen finns i närheten. Får den inget svar ifrån nycklen så låser den bilen. Jag vet inte hur det funkar med ett system ifrån Kjell & Co....
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
PhR34k
Posts: 29
Joined: 03 Nov 2006, 19:28
Contact:

Post by PhR34k »

Ni verkar ha koll på cetrallåset och fjärren. Jag har precis köpt mig en R19 och märkte inte förens jag kom hem att dörrarna låser inte :P
Förar dörren låser när man trycker på knappen men dom andra dörrarna försöker låsa men dom "orkar" inte riktigt så jag får innan jag kliver av trycka på centrallås knappen i bilen ungefär 8 ggr innan låssen har åkt helt ner sedan låsa upp förar dörren kliva ur och låsa den med fjärren. Då e bilen låst :P Tänkte kolla vad ni tror att det kan vara ? Smörjning eller är motorerna dåliga?

Tacksam för svar!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

PhR34k wrote:Ni verkar ha koll på cetrallåset och fjärren. Jag har precis köpt mig en R19 och märkte inte förens jag kom hem att dörrarna låser inte :P
Förar dörren låser när man trycker på knappen men dom andra dörrarna försöker låsa men dom "orkar" inte riktigt så jag får innan jag kliver av trycka på centrallås knappen i bilen ungefär 8 ggr innan låssen har åkt helt ner sedan låsa upp förar dörren kliva ur och låsa den med fjärren. Då e bilen låst :P Tänkte kolla vad ni tror att det kan vara ? Smörjning eller är motorerna dåliga?

Tacksam för svar!
smörjning om dom "försöker" röra på sig,men att smörja är endå aldrig fel...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

mange wrote:
jocke_hbg wrote:Tacka vet jag R4.... som har ett lås i varje dörr/lucka och bensinlock med eget reglage eller lås:!: :wink:
Eller varför inte min gamla 16 som har en nyckel till varje framdörr en till varje handsfack(2 st), ett till skuffen, ett till tanklocket och ett till motorhuven :D känner sig som en vaktmästare när man ska ut och åka med den 8)
Känner man sig väl nästan som Peter Sellers när man ska ut och åka och behöver låsa upp dörren med jättenyckelknippan för sin dam :lol:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Post Reply