Torkarblad Laguna II
Moderator: Forumpolisen
Torkarblad Laguna II
Vet inte om jag är dum på något sätt, men lyckas inte byta torkarblad på en Laguna II 04, köpte ett par Champion på Statiol, de passade inte alls även om de skulle det enligt deras bok. Samma sak med de jag köpt på Biltema. Vad är tricket? Det går ju inte att få upp armen så man har ju inte så mycket plats att få in bladen på. Problemet är plastlåset sitter centrerat runt fästpunkten på bladet, vilket det inte gör på orginal, detta leder till att det är för lite plats så att det inte går att få in armen i plastlåset.
Hoppas någon har haft samma problem och löst det hela
Hoppas någon har haft samma problem och löst det hela
Ja så är det väl klart Men det är rätt blad, fanns inga andra som var långa nog till förarsidan, Champion XS60 tror jag de hette, om jag inte minns fel, dock är de tillbaka hos macken. Men behöver verkligen byta blad, o tycker att det måste vara fler som stött på samma problem.Mr X wrote:jobbar själv på bensinmack, böckerna har fel ibland tyvärr, dubbelkolla att du har köpt rätt blad.
Re: Torkarblad Laguna II
Jag ska byta på min Laguna II i helgen. Har köpt nya blad via en hemsida. Jag bytte även ifjol och det var så satans bökigt eftersom det inte går att lyfta armen tillräckligt högt. Det styper ju i motorhuven så att man måste pilla som faan för att lyckas. Gör jag något fel?
Björn Jansson, Köpmanholmen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Vrid på tändningen, starta torkaren, vrid av tändningen då torkararmarna är på väg upp. Se till så att de stannar så rakt upp som möjligt. Tyvärr har de inte gjort det möjligt att vicka armen 90 grader.
Biltema har nya blad i butiken (ej på webben) som jag monterade utan problem för några veckor sedan. Torkarbladen har en bred platt ovansida (ungefär som en vinge) och bara ett blad. 505mm på höger sida och 610mm på vänster.
Biltema har nya blad i butiken (ej på webben) som jag monterade utan problem för några veckor sedan. Torkarbladen har en bred platt ovansida (ungefär som en vinge) och bara ett blad. 505mm på höger sida och 610mm på vänster.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jag köpte också på Biltema , men jag tog originalplasten från Valeo och borrade upp hålet så att det passade.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
-
Hej!
Med VALEO-torkare från Auto-experten tar det max en minut att byta båda två. Är du flink räcker det med 20 sek men då får du ta ut torkarna ur förpackningen innan du börjar tidtagningen.
Det räcker att lyfta torkararmen cirka 5 cm från vanligt parkeringsläge. Därefter drar man av ¨gamla torkarbladet åt höger (enda möjligheten). Sedan dra man på det nya fast då från vänster till höger. Jag har också satt på nya torkarblad av annat rabrikat på samma sätt Detta gäller Laguna 2 både fas 1 och 2 (20o2-2007
Hälsningar
Bosse
Med VALEO-torkare från Auto-experten tar det max en minut att byta båda två. Är du flink räcker det med 20 sek men då får du ta ut torkarna ur förpackningen innan du börjar tidtagningen.
Det räcker att lyfta torkararmen cirka 5 cm från vanligt parkeringsläge. Därefter drar man av ¨gamla torkarbladet åt höger (enda möjligheten). Sedan dra man på det nya fast då från vänster till höger. Jag har också satt på nya torkarblad av annat rabrikat på samma sätt Detta gäller Laguna 2 både fas 1 och 2 (20o2-2007
Hälsningar
Bosse
Bo Johansson
har aldrig haft problem att byta torkarblad,,oavsett märke,,vissa kan var lite trixigare,,byte till nya från biltema idag,,klart på 5 minuter
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69