tjoho
Moderator: Forumpolisen
tjoho
Hej! Jag är ny här, tyvärr måste jag väl tillstå eftersom det är problem med bilen som har lett mig hit
Anyway - vi köpte vår megane-01 strax efter sommaren och har sedan dess åkt på det ena njurslaget efter det andra. Först dog vattenpumpen vilket innebar 5 600 på minussidan. Sen har vi bytt lampor och såna grejer för dryga femhundringen. En vecka in i december i fjol var det så dags för besiktning; där visade det sig att bromsarna var slut precis hela vägen runt om, dessutom fick jag byta två dimstrålkastare. 10 012 kronor tror jag det gick på.
Och nu kommer vi till det jag behöver hjälp med. Nu, en dryg månad sedan sista verkstadsbesöket, har det börjat gnissla nåt kopiöst från bilen. Jag är inte så haj på bilar och har därför svårt att förklara vad det är, men det är inte bromsarna hälsar man från Bilias "5-direkt service" som tog ut den på en provtur häromdan.
Missljudet kommer när vi kör i lägre hastigheter inne i stan - typ 20-30 km/h.
Så fort jag ger gas så försvinner ljudet, samma sak gäller när bilen står still.
Vad kan det vara för fel nu? Nåt allvarligt? Jag har liksom ingen lust att _återigen_ lämna in den för en svindyr rep.
/mange
Anyway - vi köpte vår megane-01 strax efter sommaren och har sedan dess åkt på det ena njurslaget efter det andra. Först dog vattenpumpen vilket innebar 5 600 på minussidan. Sen har vi bytt lampor och såna grejer för dryga femhundringen. En vecka in i december i fjol var det så dags för besiktning; där visade det sig att bromsarna var slut precis hela vägen runt om, dessutom fick jag byta två dimstrålkastare. 10 012 kronor tror jag det gick på.
Och nu kommer vi till det jag behöver hjälp med. Nu, en dryg månad sedan sista verkstadsbesöket, har det börjat gnissla nåt kopiöst från bilen. Jag är inte så haj på bilar och har därför svårt att förklara vad det är, men det är inte bromsarna hälsar man från Bilias "5-direkt service" som tog ut den på en provtur häromdan.
Missljudet kommer när vi kör i lägre hastigheter inne i stan - typ 20-30 km/h.
Så fort jag ger gas så försvinner ljudet, samma sak gäller när bilen står still.
Vad kan det vara för fel nu? Nåt allvarligt? Jag har liksom ingen lust att _återigen_ lämna in den för en svindyr rep.
/mange
Ja just det,
men är det nåt som en "hyfsat oteknisk" kan kolla själv, eller kräver det ett dyrbart verkstasbesök?
Vet inte vad du har för motor i din bil men remmen som driver pumpen
verkar vara en "tandad" typ så det är nog inte det som slirar/gnisslar.
Låter mer som att det är nån remskiva(lagret) eller nån spännrulle som glappar/kärvar.
Du kan ju försöka lyssna lite under huven. Be nån kompis gasa lite.
Vad det än är så tror jag att reparationen är något svårt för
en "hyfsat oteknisk"
Sen kan du prova och fråga en "riktig" mek på Volvo/Renault,
nu kan/ska jag inte säga att det är så men dom gångerna jag
varit på verkstäderna så har jag märkt att
det är skillnad på "5-direkt service" och service i "hallen",
det verkar som att "5-direkt service" endast behöver kunna kunna
"enklare" saker som olja/filter/stift medan service i "hallen" kan
mer om bilarna.
verkar vara en "tandad" typ så det är nog inte det som slirar/gnisslar.
Låter mer som att det är nån remskiva(lagret) eller nån spännrulle som glappar/kärvar.
Du kan ju försöka lyssna lite under huven. Be nån kompis gasa lite.
Vad det än är så tror jag att reparationen är något svårt för
en "hyfsat oteknisk"
Sen kan du prova och fråga en "riktig" mek på Volvo/Renault,
nu kan/ska jag inte säga att det är så men dom gångerna jag
varit på verkstäderna så har jag märkt att
det är skillnad på "5-direkt service" och service i "hallen",
det verkar som att "5-direkt service" endast behöver kunna kunna
"enklare" saker som olja/filter/stift medan service i "hallen" kan
mer om bilarna.
Det är inte generatorremmen som behöver spännas? Enkelt problem i så fall.
Ang. vattenpumpen så brukar den gå något senare än 10,000 mil men det kan vara individuellt. Vanligast är att den börjar gnissla strax efter man bytt kamremmen vid ca 12000 mil. Detta eftersom en ny rem betyder en extra belastning på drev och lager. Det allra bästa är att man säger till om vattenpumpsbyte när kamremmen byts vid 12,000 mil. Är det dock kamremsbyte på tid (5 år) så kan man låta vattenpumpen vara om bilen inte gått så många mil.
Bromsar är förbrukningsvaror så det får man räkna med. Dimstrålkastarna (fram) har jag fått spräckta med stenskott men aldrig brytt mig om att byta. Jag har kopplat bort dem eftersom jag inte använder dem och att det oftast är förbjudet att använda dem. Det är helt ok med besiktningen.
Ang. vattenpumpen så brukar den gå något senare än 10,000 mil men det kan vara individuellt. Vanligast är att den börjar gnissla strax efter man bytt kamremmen vid ca 12000 mil. Detta eftersom en ny rem betyder en extra belastning på drev och lager. Det allra bästa är att man säger till om vattenpumpsbyte när kamremmen byts vid 12,000 mil. Är det dock kamremsbyte på tid (5 år) så kan man låta vattenpumpen vara om bilen inte gått så många mil.
Bromsar är förbrukningsvaror så det får man räkna med. Dimstrålkastarna (fram) har jag fått spräckta med stenskott men aldrig brytt mig om att byta. Jag har kopplat bort dem eftersom jag inte använder dem och att det oftast är förbjudet att använda dem. Det är helt ok med besiktningen.
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
om ljudet uppstår under färd i låg hastighet så kan det vara fjäderbenslagren som behöver en gnutta olja.
eftersom hjulen rör sig upp och ned när du kör så snurrar fjädrarna i sina tallrikar o gnisslar lite.
(testa att tryck ner bilen när den står stilla o lyssna om det gnisslar).
om det hörs vid stillastående så är det mest troligt ifrån motorn (se eviled's inlägg ovan).
eftersom hjulen rör sig upp och ned när du kör så snurrar fjädrarna i sina tallrikar o gnisslar lite.
(testa att tryck ner bilen när den står stilla o lyssna om det gnisslar).
om det hörs vid stillastående så är det mest troligt ifrån motorn (se eviled's inlägg ovan).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430