Läcka i kylsystemet

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Annica1978

Läcka i kylsystemet

Post by Annica1978 »

Hej jag har en Reanult Megane 96 som läcker kylvätska, jag tror jag har hittat var läckan är men är inte säker på vilken del det är som sitter där. Läckan är på den delen som sitter på den innersta remmen längst in brevid/under motorn. Kan det vara Vattenpumpen som sitter där? och eftersom den är så svåråtkomlig är det värt att försöka fixa det själv? Eller det är verkstad som gäller där?
Mr X

Post by Mr X »

tycker det låter som en vattenpump.. har du 1.6 med 8 ventiler kan det vara lite klurigt. Jag hade en mekaniker till att byta den och han tyckte att det var som att byta pump på vilken bil som helst nästan men han klagade på att där var väldigt ont om plats.
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
AndersX

Problem..

Post by AndersX »

Hej Annica!

Jag har en megane 2.0 -97:a

Hade liknande problem i sept/okt förra året....

Det fanns kylvätska runt vattenpumpen o trodde problemet var där...

Verkstan beställde hem ny vattenpump o började meka för att byta den.. dom ringde lite senare o gav besked att vattenpumpen var ok, men en tättning var kass... Så fick beställa en "sotningssats" av benny på autofrance billigt.. Sen lyfta av toppen o bytta allt... Fick bytt vattenpumpen i samma veva o bytt till trimkamrem samtidigt så lite nöjd var jag.. men dyrt blev det...

Hoppas det löser sig!

Mvh Anders
Post Reply