Massvis med elfel R19 16v

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Skarvade med 3 meter planka för att få loss navmuttern på min i somras. Det gick men det var på håret :P Värmde med varmluftspistol först, tror det hjälpte lite
Går inte det så är det väl bara slående mutterdragare som återstår
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

oh helvete. detta bådar inte gott :P
sist den var av sågades bulten sönder, men nu har jag ingen ersättningsbult att byta ut den mot :P
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Okej okej jag kanske överdrev.. 2m planka då :lol:
Är den körbar än så är det nog enklast åka förbi en verkstad och få hjälp med mutterdragare. Det tar bara typ 5 sekunder..
Ny mutter tror jag kostar typ 25 spänn hos Volvo, ska egentligen bytas varje gång (småsnåla som jag återanvänder och kör med Loctite)
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

problemet är det där med kördugligheten, finns ingen antydan till olja kvar i växellådan, och häller jag i ny töms det väldans fort, riskerar helst inte haveri i transmissionen. annars en god tanke, men är lite för feg :)
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

I ren desperation gick jag till bakluckan och resistansmätte kontakterna till jord.

i 3 av kablarna har jag inget motstånd till jord med lamphållaren urkopplad.
1 av kablarna har 0Ohm till jord (Det är Jorden det)
resterande kablar har 2 Ohm till jord

då undrar jag varför de inte har oändligt alternativt noll Ohm till Jord.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Du mäter antagligen lampresistansen på andra sidan eller fram när du mäter upp 2 ohm, det låter som en glödlampas kallresistans.
Har du kollat jorden till båda baklyktorna?
Tittar i elschemat, har svårt förstå hur bromsljuset skulle kunna påverka blinkrelät annat än om det matas spänning baklänges genom lamporna pga tappad jord i lyktan. Om nu inte spänningen på blinkers-säkring F6 dippar när du bromsar, det kan du kolla med voltmeter
Blinkrelät är det andra från höger i nedre raden. Stiftnumrering:
2
4 5
1
Pinne 4 ska vara jord via stomanslutning M10(vänster A-stolpe! kanske pga att Haynes jobbar med högerstyrda bilar..), pinne 1 12V matning från säkring F6, pinne 2 blinkutgång till spaken, pinne 5 "REP" vetetusan vart den går för den är inte inritad i haynes-schemat. Kanske styr repetitionsfrekvens men är oansluten ??
Bromsljuset kommer från säkring F29, går via bromsljuskontakten ut till båda lamporna. Thats it.
Vad händer om du plockar ut blinkrelät, mäter spänning på pinne 2 till jord, lägger ut blinkers åt något håll och bromsar. Blir det då spänning på pinne 2 så måste det vara jordfel vid lyktan eller kortis i kablaget någonstans
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

oh, detta var verkligen ett svar som kan hjälpa mig.

ska kolla det direkt när jag kommer hem imorgon, har gett upp för idag.

har spenderat hela dagen åt navbulten, sen dubbelkollades läckaget och då inser man att man är på fel sida av bilen och skruvar!
fyfan vad klantigt. så nu blir det till att göra samma procedur på andra sidan. :oops:
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

Okej, var inne och satte i batteriet och testade nyss, har ingen spänning på pinne 2. Däremot! har jag ett bönsyrseljud i relälådan tills jag drar ut säkring F4. och den verkar enligt haynes vara till för "side lamps RH" vad nu side lamps är för lampor vettefan.

Känns som att det börjar brännas.

Ser att fläktkontrollen går på den säkrnigen, samt min döda klocka.
den verkar också styra ljuset på något sätt.

testade att blinka med F4 urdragen, fungerade att blinka på första tändningssteget, men inte på andra.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

hmm möss brukar ju flytta in i bilar men bönsyrsor..? verkar inte bra.. :P
"Hazard"-knappen ska byta matning till blinkrelät så det går att nödblinka även med avstängd nyckel. Haynes-schemorna stämmer tyvärr inte till 100% och det är inte lätt följa trådar i reläcentralen..
Angående jordfel i baklyktorna, vad händer med frekvensen om du tar ur blinklamporna bak, blinkar och bromsar. Då finns ju inga lampor som eventuell jordpotential kan gå igenom till blinkrelät
Är blinkfrekvensen lika med avstängd motor och motor på tomgång? (Spänningen ökar nån volt när den laddar, kanske fel på relät så frekvensen ändras med spänningsändringar?)
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

blinkrelät fungerar lika dåligt med motorn igång.
frekvensen dubllas iallafall, men vette tusan hur det är med bromsen i också.

men att blinkersen slutade blinka när jag drog ut säkring F4 (med tändningen på sista steget utan att motorn startas) och att det där pipande/pulsaktiga ljudet försvann när man drog ut den, någon sorts samverkan verkar de ju ha.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
Post Reply