Kass tomgång
Moderator: Forumpolisen
Kass tomgång
Hej!
Ny här på forumet med ett problem som jag inte lyckas lösa..
Ägare av en clio -92. Det är så här att den skakar väldigt mycket på tomgång ligger runt 900varv sen ibland så kan den börja gasa av sig själv precis som att den inte klarar att hålla jämn tomgång uppstår både när den är varm som kall, känns kraftlös när man gasar på i hög växel och lågt varv.
Går väldigt dåligt när den är kall hackar och har sig svårt att komma igång från stillastående måste gasa rejält för att den inte ska dö, men när den blivit varm så är det inget problem. Har också märkt att den drar mer bensin än vanligt.
Har läst här på forumet att det kan vara tändspolen eller tändlägesgivaren men är inte hundra på det.. så om det är någon som har förslag så är jag tacksam.
Har kollat efter dåliga slangar men inte hittat någon, testat med injector cleaner, kollat lufttempgivaren, nya tändstift nytt luftfilter nytt fördelarlock och rotor.
Mvh Daniel
Ny här på forumet med ett problem som jag inte lyckas lösa..
Ägare av en clio -92. Det är så här att den skakar väldigt mycket på tomgång ligger runt 900varv sen ibland så kan den börja gasa av sig själv precis som att den inte klarar att hålla jämn tomgång uppstår både när den är varm som kall, känns kraftlös när man gasar på i hög växel och lågt varv.
Går väldigt dåligt när den är kall hackar och har sig svårt att komma igång från stillastående måste gasa rejält för att den inte ska dö, men när den blivit varm så är det inget problem. Har också märkt att den drar mer bensin än vanligt.
Har läst här på forumet att det kan vara tändspolen eller tändlägesgivaren men är inte hundra på det.. så om det är någon som har förslag så är jag tacksam.
Har kollat efter dåliga slangar men inte hittat någon, testat med injector cleaner, kollat lufttempgivaren, nya tändstift nytt luftfilter nytt fördelarlock och rotor.
Mvh Daniel
Min r19 hade precis det symptomet, det hade blivit ett pyttelitet hål i en plastplugg på en oanvänd nippel på insugningsröret så den drog tjuvluft till cylinder 2 från kamremmen räknat. Det var nästa omöjligt att hitta, nippeln satt under skatboet av slangar in mot torpedväggen.. På tomgång misstände den flitigt och varvtalsregleringen jojade upp och ner..
Klart det kan vara en massa andra problem men jag skulle nog börja med att leta vaccumläckor (prova plugga slangen till bromsservot), kolla map-givaren och ev göra kompressionsprov.
Går den bra vid gaspådrag borde tändning och insprutning vara ok.. men vem vet..
Klart det kan vara en massa andra problem men jag skulle nog börja med att leta vaccumläckor (prova plugga slangen till bromsservot), kolla map-givaren och ev göra kompressionsprov.
Går den bra vid gaspådrag borde tändning och insprutning vara ok.. men vem vet..
Ska testa det där med bromslangen.Erik R19X wrote:Min r19 hade precis det symptomet, det hade blivit ett pyttelitet hål i en plastplugg på en oanvänd nippel på insugningsröret så den drog tjuvluft till cylinder 2 från kamremmen räknat. Det var nästa omöjligt att hitta, nippeln satt under skatboet av slangar in mot torpedväggen.. På tomgång misstände den flitigt och varvtalsregleringen jojade upp och ner..
Funkar bra vid gaspådrag förutom att den kan rycka till som om den dör i ca 1sek.
Fel på själva sensorn hade jag själv förra vintern. testade byta slangen till den men det hjälpte inte, fast före du springer och köper en sådan kolla så att ALLT annat är okej, den är nämligen inte alltför billig....dabe wrote:Jepp har kollat den hittar inga sprickor i slangen elsladden och kontakten verkar ok men man vet ju aldrig Få kolla en gång till. Kan det vara fel på mapsensorn ?? Vet inte riktigt vad den gör faktiskt.Mr X wrote:Har du kollat MAP-sensorn och dess slang och elkontakt?
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450