Massvis med elfel R19 16v

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Massvis med elfel R19 16v

Post by Lanne »

Tjenare, har en R19 16v från 92 som har precis alla fel som man kan tänka sig och inte tänka sig. (men är för det helt underbar)

#1
Börjar väl med ett fel jag behöver rådgivning på.
När jag blinkar med höger blinkers och bromsar så att bromsljusen tänds så slutar antingen blinkersen att blinka eller börjar blinka med 1/5 hastighet av vad den skall göra tills man släpper bromsen.
#2
sen vänstra blinkers, plus helljus innebär att helljuset dör. (älska fransk elektronik)
#3
Sen fungerar halvljuset bäst det vill, verkar dock vara en glapp kontakt eller brott i en kabel, dock osäker på vilket för just den härvan är tamjefan stor. rör jag i den kommer dock halvljuset igång igen.
#4
kupéfläkten glappar! antingen i kontakten eller i kablarna, ruckat så mycket i den så nu har ett av flatstiften till kontakten gått av. och kontakten har smält på vissa ställen vilket borde tyda på överbelastade kablar.

Kan alla dessa fel bero på en sak eller har alla bara av en ren slump uppstått relativt samtidigt? (plus minus någon månad)

sen undrar jag om någon vet vet var man kan göra en total motorrenovering någonstans i luleå-trakten för en rimmligen billig peng? (sprutar lite väl mycket olja från den :) )
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Hej

Jag skulle börja med detta.

#1 Jordnig av hb ljus.
#3 Ljusomkoplaren -byt.
#2 Fel 3 löser nog fel 2.Annas jordpunter innanför grillen.
#4 Kol i fläktmotor,motståndet till hastighetsregleringen.Lika vanligt vilket som.Om du har dålig kontakt vid ett koplingstycke så är överföringsarean av strömmen för liten,då blir det varmgång i kontaktstycket.Kolla också att fläktmotorn rullar lätt.

Felen är nog bara sälskapssjuka hihi.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

Tack för detta, nu har jag något att gå efter :)
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

Ok, har nu kollat kolen i fläkten, och är nu ganska övertygad om att felet ligger i manöverpanelen.

Har också kollat jordpunkterna i bagageluckan, hittar 2st. och de verkar helt i sin ordning, någon som vet om det finns mer punkter där bak?

sen upptäckte man ett fint läckage av växellådsolja från drivaxeln.
börjar bli dyrt det här.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Det blir överhettning vid fläktreglaget pga dålig kontakt vid flatstiften och sen smälter och förkolnar plasten i kontakthusen...
Jag lödde en sladd direkt på fläktreglaget och skarvade med sockerbit på rätt tråd på kabelhärvan, funkar perfekt sen flera år.
Det skenande blinkrelät tror jag kan bero på en tappad jord under brädan. Det lär finnas jordpunkter ute vid respektive a-stolpe nånstans. Kolla också baksidan på reläpanelen, det händer att dom smälter ihop. Jordanslutningen på själva lamphållardelen i bakljusen blir glapp ibland
Jordflätan mellan växellåda och chassie är antagligen bortvittrad om du inte redan har bytt den men det är knappst orsaken till dina problem.
Ljusspaken pajar på alla r19, det är bara en tidsfråga. Då lyser helljuset bara med sin frånvaro :P Vilken härlig konstuktion spaken är, lite imponerande faktiskt! Synd bara att den pajar...
Vilken sida på lådan är det som läcker olja?
Lämnade ett topp till SM motorslip (hette dom så...) i Lule med gott resultat men det är många många år sen. Kolla varifrån det läcker, tätningarna brukar gå att byta från motorns utsida
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

Har kollat jordningen i lyktan, den var inte den bästa. men när jag skulle kontrollera om det fungerar dog batteriet pga av öppen bagagelucka under natten. hata innerbelysning ;)
man kan ju inte ha tur :P den är nu på laddning.

ok, spaken ska alltså bort bort bort.

verkar vara högersidan av lådan om jag inte missminner mig, äh har inte inspekterat så noga, skjuter upp det så länge som möjligt :P

tack för tipsen :)
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

vad skulle kunna gå fel.. hehe..
Jag tror det ska gå hyfsat lätt att byta tätning på högra axeln ut från lådan men man får nog plocka loss drivaxeln för att komma åt. Har sett bilder i Haynes-handboken... Den är f.ö. bra att ha, tror den kostar runt 200kr.
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

den ska bytas så fort mekonomen öppnar :)
just nu rinner oljan då bara rätt igenom.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

[quote="Lanne"]Ok, har nu kollat kolen i fläkten, och är nu ganska övertygad om att felet ligger i manöverpanelen.

quote]

Kan ju även vara som dennis säger att fläktmotståndet är dåligt när jag åkte clio 16V så "glappade" fläkten och det var motståndet som var boven den gången (finns många inlägg om fläktmotstånd de e bara att söka för att hitta mer :D )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ett roligt spratt kan el dosan till ev.dragkrok ställatill med,men din bil har väl inte drag?
Vet en gång då en bil inte gick att stänga av trots att man tog ut nyckeln.Var tvungen och stänga lyset så dog motorn,kompliserades lite av halvljusautomatiken.Detta o många konstigheter kan orsakas av ett släputtag som salt ärgat sönder kablar i.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

dragkroken kan man räkna bort på en gång :)
men fläktmotståndet verkar intressant, måste kolla upp det, gjorde då skitsnygga lödningar i går till fläkten utan några större framsteg.

håller på bli tokig av blinkersproblemet dock.
var sitter jordpunkten till relälådan? borde finnas en sådan någonstans i närheten men hittar den inte.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

Har nu resistansmätt motstånden och har resistans över alla motstånd.

borde ju tyda på att allt är i sin ordning där. :?
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Kolla smältsäkringen, den ser ut som ett litet blankt motstånd som sitter mitt inne bland dom trådlindade motstånden i fläktkanalen. Ska vara noll ohm. Fortfarande kan det ju vara glapp i kontaktstiften... "hyls"-delen brukar gå att klämma ihop genom att peta med något spetsigt i hålen

Resistansmät kablarna mot fläkten (eller lägg på 12V och se att den snurrar fint på maxvarv) Kolen kan fastna så det blir glapp, sen vill gärna lagren börja kärva med tiden. Antagligen då kontakterna överhettas... en droppe olja på vardera lagret brukar göra underverk. Men akta så du inte får olja på kommutatorn, den bränns med tiden och sen blir det tji fläkt.

Ser det ok ut vid fläktreglaget? Får du 12V på de olika utgångarna när du vrider på knappen

Har inte heller hittat jordpunkten vid elcentralen men på schemat är den inritad ute vid a-stolpen.
Prova resistansmätt jordförbindelsen mellan baklykta och chassie. Prova även att pilla ur blink o bromslamporna och kolla att jorden finns kvar, de kanske får jord genom varandra och då blir det säkert knas
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

Smältsäkringen kollade jag i samma veva, den är intakt.
kanske borde testa klämma ihop hylsdelen, för den snurrar fint på läge 1 och 2 men inte på läge 3 (dock fortfarande glapp eftersom jag måste kärva med panelen för att få igång den).

ska testa resistansmäta lampsocklarna efter jag har fixat drivaxeln idag, den är som prio 1.

har inte kollat om jag har 12V vid utgångarna än, men det kommer troligen senare ikväll om jag hinner.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
User avatar
Lanne
Posts: 58
Joined: 04 Jan 2006, 22:24
Location: Luleå

Post by Lanne »

Fan i helvete, nu sitter navbulten fast.
Har en förlängning på 1 meter på spärrskaftet och den vägrar släppa i alla fall.

merde, några tips?
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
Post Reply