kamremsbyte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sirre

kamremsbyte

Post by sirre »

är det någon som vet hur märkningen på kamhjulen ska stå? för när jag hade nollat motorn och tog loss kamremmen så hoppa avgaskammen iväg en bit.[:(]
Clio Sam

Post by Clio Sam »

ser ju markeringen i ventil tops kåpan sen kolla ner vid sväng julet satt allt stämmer när du dragigt runt motorn men handkraft 2 varv om du har en 16 ventilare alltså,,
linkan

Post by linkan »

behöver hjälp hittar inte märkningen på en laguna 16 ventilare på kammen o sen tänkte ja fråga drevet som sitter på vevaxeln har den ingen spärr el??
cotech

Post by cotech »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by linkan</i>
<br />behöver hjälp hittar inte märkningen på en laguna 16 ventilare på kammen o sen tänkte ja fråga drevet som sitter på vevaxeln har den ingen spärr el??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vilken motor har du?
Ingemar.k

Post by Ingemar.k »

Oj nu har du problem :cry: .
Det låter som att du har en 16v motor.
Man ska ha speciella låsningsverktyg i bak på kammarna samt att man ska ha en tolk för att låsa svänghjulet.
Problemet du har är att kammen har stått på en nock och när du släppte på remmen så for den iväg. Det finns inga markerinar som du kan gå efter på remsidan. mitt råd bärga den till en renault verksta så att dom kan sätta dit remmen.
Skulle du få remen lite fel så slår kolvarna i ventilerna och du har vips ett motorras som kostar ca 20-30000kr att reparera. :( lycka till Ingemar.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kolla mitt inlägg idag om kamrem byte på Espace 2,0 16v
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply