Köra med blåst topplockspackning!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Köra med blåst topplockspackning!

Post by Sontan »

God Jul på er alla!

Tänkte höra vad konsekvenserna kan bli av att köra en R5 med blåst topplockspackning alternativt slagen topp.
För några veckor sen fryste nämligen bilen på grund av för lite glykol å gick då varm, misstänker jag. Sen dess ha den haft ännu mer pendlande tomgång än tidigare, stenhårda kylarslangar, "grädde" i oljepåfyllningslocket, olja i kylarvätskan och att värmen blir svagare på låga varv. Lite konstigt är det dock att den ä lika pigg å köra fortfarande.
Så att packningen är körd ä ju ganska självklart men kanske har toppen slagit sej å ä de väldigt skadligt å köra så här? För ja ha inte tillgång till garage å inte ork å bry mej just nu.

Ha en trevlig julafton å drick inte för mycket glögg!
Johan Sondell, Piteå #1639

R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Ingen som vet?
I alla fall så har jag varit å köpt sotningssats å topplockspackning.
Hur kollar man enklast om toppen är hel å rak? Är det stora skillnader så att man ser om man lägger den på en bänk till exempel?
Johan Sondell, Piteå #1639

R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Doktor Haynes ordinerar att man ställer en stållinjal på högkant mot monteringsytan på block och topp och kollar kors och tvärs... har inte testat själv men det låter som det borde funka.
Att köra med avgas/vattenblandning i kylsystemet låter inte så hälsosamt, borde kunna vara risk för lokal överhettning vid luftfickor..?
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Mitt tips är föjande, det kostar ca 500:- att få toppen planslipad. Då vet du med all säkerhet att den är ok. Det är mycket surt att få göra om allt arbete bara för man varit småsnål. Vad kostar en ny sotningssats?

Få inte nån lysande idé att du ska plana av nån extra mm för att få några extra hk. En del toppar är mycket känsliga när det gäller topplockshöjden. Det är ingen gammal Volvo du har som man kan fräsa av ett par mm utan större problem, tänk på det.

Planslipa och gör rent packningsytan på blocket, montera och kör ca 50 - 60 mil. Efterdra toppen, justera ventiler om det behövs, sen är det bara att tuta och köra. Nu tror jag att jag fått med allt. :D

Lycka till.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Tackar tackar för bra svar :D
En ny sotningssats kostade 282 kronor å topplockspackningen 265 kronor på Mekonomen i Piteå.

"Planslipa och gör rent packningsytan på blocket" skriver du R12-Kent men hur slipar man den? Eller rättare sagt vad använder man för maskin/verktyg?

Ska ta å kolla de där med en stållinjal oxå när ja plockar isär, så ser man ju om de skiljer nå. Men de ä ju lika bra å lämna in så de bli rätt.
Johan Sondell, Piteå #1639

R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Nu ska jag fösöka att förklara utan att det blir allt för komplicerat.
En planslip finns naturligt vis i olika storlekar men för industriellt bruk är de ca 2,5m långa och 1,5m höga. De har ett magnetbord som är ca 1,2 x 0,5 m. Ovanpå sitter en stor vattenkyld slipskiva som kan höjd justeras med en 1/100 mm. Man moterar fast toppen på bordet och startar skivan och tar ut högsta punkten på toppen och sedan sänker man skivan med ex 2/100mm och startar själva slipningen. Då startar bordet som går fram och tillbaka och för varje gång det gjort en sådan rörelse så flyttar det sej lite i sidled. Detta upprepas tills man har en jämn och fin yta på toppen med andra ord - sänka - slipa - sänka lite till - slipa, ja du förstår.

Nu tänker du, jag har en aluminium topp den fastnar inte på ett magnetbord. Då monterar man fast toppen i en stålställning.

Nu kan man även planfräsa en topp men ytan blir lite grövre och det är inte så vanligt att en " vanlig " verkstad har så stora verktyg så de kan fräsa toppen i ett skär som det heter. Då kan man få dela fräsningen i två omgångar och då får man en skarv mellan det två omgångarna någonstans på packningsytan. En del säjer att det inte spelar nån roll och en del säjer motsatsen. Vem som har rätt vet jag inte.

Du skriver att du handlar delar i Piteå och där ska det finnas en firma som kan hjälpa dej tror jag. Kolla med Motorslipen i Piteå på tel-0911-131 14. Firman ska ligga på Batterigatan 6. Kolla med Eniro eller tele katalogen.

Ett litet tips: Vet du inte till 100% vad du håller på med så fråga nån som vet, istället för att tro. Det blir billigast så i längden.

Lycka till :D
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Mycket välskriven och bra förklaring R12-Kent, tack så mycket. :D
Men nu idag när ja gick ut å soppade av bilen å provkörde lite så verkade den må mycket bättre kontsigt nog.
Kylarslangarna var inte alls stenhårda längre å värmen kom även på lägre varv.
Kanske är så att den har lagat sej själv :?
Nä ja får väl se hur de går men de verkar ju vara bättre i alla fall.


Gott Nytt År på er alla Renaultfantaster!
Johan Sondell, Piteå #1639

R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hej Tyvärr om packningen har gått så lagar den sig inte skjälv :cry:
Med en stållinjal ock ett bladmått kan du se om toppen är sne.
Är den de så är det bara att göra som Kent beskriver
Lycka till

P.s vatten smörjer inte så med vattnen i oljan så finns det risk för att lagrena i motorn förstörs D.s
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Nä ja vet att de inte går men man kan ju alltid hoppas :D
Ska ta å köra sparsamt med bilen å så när de blir varmare så ska ja byta packningen å kolla skicket på toppen. Har faktiskt en topp ute i förrådet, ska ta å kolla om den ä rak, isf ä de ju bara å skifta. Men som sagt de få ja ta sen.

Tack så mycket för hjälpen!
Johan Sondell, Piteå #1639

R5 GTS -87 33000 mil
Bilen: http://img71.imageshack.us/img71/2161/dscf14565je.jpg
Rephandbok R5: http://jester.com.ua/renault/Super5/
Post Reply