Scenic funderingar
Moderator: Forumpolisen
Scenic funderingar
Är sedan några dagar (lycklig?) ägare till en
bättre beg. Scenic 1.6 -97. Gillar klart utrymmena
men är tyvärr skeptisk till franska tekniska saker i övrigt.
Kanske min inställning kan ändras med denna,
i mitt tycke smått fantastiska bil.
Hur som helst, den är inte ny och då kan ju saker hända.
Och det gör det : Kylarvätskan är helt svart !! Är det
min topp-packning som börjar ge upp ? Det märks inget
i övrigt och motorn går hur fint som helst. Någon som
har något liknande ?
Annars är det väl bara att byta kylarvätska och åka...... och
se vad som händer.
bättre beg. Scenic 1.6 -97. Gillar klart utrymmena
men är tyvärr skeptisk till franska tekniska saker i övrigt.
Kanske min inställning kan ändras med denna,
i mitt tycke smått fantastiska bil.
Hur som helst, den är inte ny och då kan ju saker hända.
Och det gör det : Kylarvätskan är helt svart !! Är det
min topp-packning som börjar ge upp ? Det märks inget
i övrigt och motorn går hur fint som helst. Någon som
har något liknande ?
Annars är det väl bara att byta kylarvätska och åka...... och
se vad som händer.
Orginal ? Hm, de flesta tillverkare hävdar nog bestämt
att just "deras" kylvätska är unik. Det får man nog tro på
om man vill. Propylen eller Etylen -glykol, och sedan ?,
tillsatser med unika egenskaper ? Njaä, det är samma
sorters metalllegeringar och gummi packningar i de flesta
bilar....... Men var och en får tro på vad de vill.
Det är säker bara Volvo/Renault verkstan som använder "orginal",
om ens de gör det .........
Fransk bil = Eau de vie , kanske ......
Hur som helst så tror jag att topppackningen håller på att
ge upp, om det nu inte är "vanligt" att det kommer olja i
kylarvätskan på just denna motor. Hade en Alfa 164 3.0,
som fick samma problem, men det blev inte något haveri
på någon topp-packning, åkte 2år utan att något hände.
Men det är klart, om man vill vara säker så är det kanske
bäst att byta, roligare än fel långt hemifrån.
Så hur drar man toppen på en sådan här (följd, Nm) ?,
ska man byta bultar ? Hittar inte någon vettig fakta på
nätet.
att just "deras" kylvätska är unik. Det får man nog tro på
om man vill. Propylen eller Etylen -glykol, och sedan ?,
tillsatser med unika egenskaper ? Njaä, det är samma
sorters metalllegeringar och gummi packningar i de flesta
bilar....... Men var och en får tro på vad de vill.
Det är säker bara Volvo/Renault verkstan som använder "orginal",
om ens de gör det .........
Fransk bil = Eau de vie , kanske ......
Hur som helst så tror jag att topppackningen håller på att
ge upp, om det nu inte är "vanligt" att det kommer olja i
kylarvätskan på just denna motor. Hade en Alfa 164 3.0,
som fick samma problem, men det blev inte något haveri
på någon topp-packning, åkte 2år utan att något hände.
Men det är klart, om man vill vara säker så är det kanske
bäst att byta, roligare än fel långt hemifrån.
Så hur drar man toppen på en sådan här (följd, Nm) ?,
ska man byta bultar ? Hittar inte någon vettig fakta på
nätet.
Tja, du får tro mig om du vill men 50% Elf Glaceol + 50% destillerat vatten ger original kylvätska, allt annat ger problem!
Att efterdra bultarna i toppen lär inte hjälpa om packningen är dålig t.ex. pga överhettning förorsakad av fel kylvätska...
Ett kompressionsprov är en ju annars enkel metod att få en fingervisning om vad som kan vara galet.
Att efterdra bultarna i toppen lär inte hjälpa om packningen är dålig t.ex. pga överhettning förorsakad av fel kylvätska...
Ett kompressionsprov är en ju annars enkel metod att få en fingervisning om vad som kan vara galet.
Håkan Kjellin, Storå
Ok, ska prova med ELF och 50% destvatten. Fast jag kan inte
tänka mej att det är någon skillnad endå, kollade på ELFs hemsida och
enligt databladet så kan man använda "Glacelf plus" till bla.:
Ford,BMW,Man,Porsche,Rover,Chrysler osv. Så den verkar inte direkt
Renault specifik.
länk :
www.lubadmin.com/upload/produit/FichePDF/lang_1/141.pdf
www.lubadmin.com/upload/produit/FichePDF/lang_1/128.pdf
Nu vill jag inte vara någon Besserwisser, utan bara få lite klarhet
i det hela........
Oj, jo jag skrev lite otydligt,
tänkte inte efterdra, utan byta toppackningen, fast jag har
inte några data. Enklast kanske en haynes bok är.
Eller har någon uppgifterna ??
Har kollat kompressionen och det ser jämnt och fint ut,
men det kan väl endå läcka mellan olje och vattenkanaler ?
ELLER
Så kanske man ska börja med att göra rent kylsystemet,
fylla ELF, vänta och se.......
tänka mej att det är någon skillnad endå, kollade på ELFs hemsida och
enligt databladet så kan man använda "Glacelf plus" till bla.:
Ford,BMW,Man,Porsche,Rover,Chrysler osv. Så den verkar inte direkt
Renault specifik.
länk :
www.lubadmin.com/upload/produit/FichePDF/lang_1/141.pdf
www.lubadmin.com/upload/produit/FichePDF/lang_1/128.pdf
Nu vill jag inte vara någon Besserwisser, utan bara få lite klarhet
i det hela........
Oj, jo jag skrev lite otydligt,
tänkte inte efterdra, utan byta toppackningen, fast jag har
inte några data. Enklast kanske en haynes bok är.
Eller har någon uppgifterna ??
Har kollat kompressionen och det ser jämnt och fint ut,
men det kan väl endå läcka mellan olje och vattenkanaler ?
ELLER
Så kanske man ska börja med att göra rent kylsystemet,
fylla ELF, vänta och se.......
Hej
Visst kan det kan läcka mellan olje och vatten.
Efterssom du har jämt kompprov och bilen går bra och antagligen inte "tar" nå vatten så skulle jag nog prova att byta glykol. (föresten ser du nå vatten i oljan (d.v.s vitt skum/klegg i oljan)?
Visst kan det kan läcka mellan olje och vatten.
Efterssom du har jämt kompprov och bilen går bra och antagligen inte "tar" nå vatten så skulle jag nog prova att byta glykol. (föresten ser du nå vatten i oljan (d.v.s vitt skum/klegg i oljan)?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.