Växellåda! Kan ej lägga i backen!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Växellåda! Kan ej lägga i backen!

Post by Murt »

Hej, det gäller en Megane 1.6 Classic 99

skulle skjutsa dottern till dagis idag, den started utan problem som vanligt trots -15 grader, den är parkerat utomhus utan motor eller kupé värmare.
Efter jag hade skrapat skulle jag backa ur men växellådan gick inte att lägga i backen, grejen man drar upp reagerade inte så at säga.
Bilen står mot en vägg så jag var tvungen att ge upp och cykla istället, ingen kris idag men på onsdag måste jag åka till sthlm!

låter det som något jag kan fixa själv, är det bara någon väj som har släppt och inte drar upp en enkel grej eller är det helt kört?

JÄTTE tacksam för hjälp snarast!

Martin
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Jag skulle börja med att tina upp bilen i ett varmt utrymme!
Håkan Kjellin, Storå
Stoffe
Posts: 17
Joined: 28 Jul 2003, 11:44
Location: Sweden

Post by Stoffe »

Jag har ingen megane så jag vet inte hur växelspaken ser ut men om den är konstruerad som på R19 så är det nog bara vajern från backspärrsknappen på spaken som har gått av. Inte så svårt att fixa skulle jag tro men när jag hade samma problem på min r19 så gick det inte att köpa bara vajern utan man var tvungen att köpa hela spaken så det slutade med att jag kröp under bilen och petade bort själva spärren som bara var en plastbit. Som nödlösning kanske du kan lossa damasken från växelspaken och använda en tång till att dra i vajern när du ska lägga i backen.
Christopher Perman - Ljungskile
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Tack för hjälpen grabbar.
Jag ska nog försöka ta bilen till gör det själv hallen och tvätta den och se om det hjälper.
Jag tror dock mest på det stoffe säger, det är nog något väj eller plast skräp som har gått av.
Nu måste jag bara ta reda på hur man kommer åt den när man sitter i förar sidan? Den är ihop sytt och jag ser ingen som gör att man kan ta bort det.
Måste jag skära upp den eller är det någon som vet hur man kommer åt den? Ser jag den underifrån?

Martin
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Ok, jag lyckades få bort damasken och det var precis som "Stoffe" sa, dvs
vajern från backspärrsknappen på spaken hade gått av. Det går än så länge att använda en tång till att dra i vajern när jag ska lägga i backen.

Nu undrar jag:

1) vart får man tag i reservdelar snabbaste & billigast? Jag har både Renault verkstäder, Mekonom mm i närheten

2) Vad ska än växelspak kosta ungefär?

3) Kan man sätta dit den själv, jag är på den nivå att jag ser däckbyte som mekanisk utmaning

4) kan man helt enkelt ta bort spärren som "Stoffe" gjorde, en jävla onödigt grej egentligen.
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Nu är det problem,
Jag ringde en renault verkstad som säger att en ny växelspak kostar 1,900! Jag måste nog också lägga in den på verkstad!
Detta med att peta bort spärren verkar minst sagt lockande, någon som vet hur man göra?

Martin
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Stoffe
Posts: 17
Joined: 28 Jul 2003, 11:44
Location: Sweden

Post by Stoffe »

När jag tog bort den på r19 så kröp jag under bilen och petade bort plastbiten "spärren" med en vanlig skruvmejsel har jag iallafall för mig, det var ett tag sen så förhoppningsvis är det lika enkelt på meganen. Nackdelen är ju att du riskerar att lägga i backen om du drar växelspaken för långt åt vänster när du ska lägga i ettan men å andra sidan finns det ju en del bilar som inte har någon spärr alls. Om du tar bort spärren nu så kanske du när det blir varmare ute kan laga den trasiga vajern och sätta tillbaka spärren igen. Lycka till :)
Christopher Perman - Ljungskile
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

hör om autofrance har spak till bättre pris
http://www.autofrance.se/

Själv hade jag nog klurat om det inte går att ersätta den trasiga biten med en bit pianotråd eller nått.. Behovet har inte uppstått än men det är väl bara en tidsfråga, 16 år och 24000 mil... :P
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

usch,
kunde inte ha hant på en värra tid, mitt i julruschen, kallt ute och svårt att meka med bilen.
Jag måste åka till Sthlm imorgon och jag borde klara mig men en täng.
Jag ska prova det där med pianotråd, alt en cykel broms kabel eller liknande

Jag hittade en engelsk inlägg om detta
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... =18140&v=f

och någon hade använt "insulated electrical cable connectors" är det någon som vet vad det kan hette på Clas Olsson?

Det är inte lättare att jag har bara någon cm att leka med(dvs backväxel väjern;) ). Har ni någon förslag till hur man kopplar ihom en taggig sliten väj med en ny?
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det är väl helt enkelt en s.k. "sockerbit" som avses på den engelska sidan dvs mässingen minus plasten!
Håkan Kjellin, Storå
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Hallå igen.
det gick inte med söcker biten eftersom jag har för lite väj kvar och den är för frallig.

En ny växelspak kostar 1800 och jobbet 1030 på en renault verkstad. kunde ha varit värre egentligen.

Är den någon som har ett bättre förslag innan jag kastar bort 3000:-?
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Skroten?
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Eller som det står tidigare i inlägget Autofrance. Han brukar vara billigare än volvo
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

mange wrote:Eller som det står tidigare i inlägget Autofrance. Han brukar vara billigare än volvo
Dem är stängt tom. måndag 9/1 så jag ska ringa då.
Det bästa vore däremot att plocka bot spärret på något sätt.
Jag tvättade bilen idag och tittade under men ser inte hur man ska komma åt växellådan därifrån.
Som tur är går det bra med att dra upp väjern med en täng så problemet är inte akut.
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Post Reply