Konstigt ljud från min Megane?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Konstigt ljud från min Megane?

Post by Peter Andersson »

Hejsan,

har under senaste tiden hört något konstigt ljud komma ifrån min megane.

Jag hör det tydligast när jag kör sakta, låter som att det är något som skramlar till lite, svårt att förklara riktigt. Antar att det inte finns så mycket man kan göra förutom att lämna in den på koll? Eller har man sån tur att det finns någon kring Enköping här på forumet som kan tänkta sig att försöka lyssna på problemet?
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Skyddsplåtarna på katalysatorn rostar loss och börjar skramla med tiden, känn om dom sitter fast.. sen finns det väl 10 000 fler komponenter i en bil som kan sitta löst :P
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Kanske en dum fråga, men du har inte något löst i bagaget? Sånt´ har hänt (mig)!
Håkan Kjellin, Storå
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Post by Peter Andersson »

h.kjellin wrote:Kanske en dum fråga, men du har inte något löst i bagaget? Sånt´ har hänt (mig)!
Lite har jag löst i bagaget men det har varit olika saker hela tiden så det borde det inte vara
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

jag har åxå hört lite konstiga ljud från min, allt från gnisslande till skrammlande, har i alla fall konstaterat att de flesta lju uppkommer från avgassystemet.. checka om det är rostigt, för då kan det börja låte lite hursomhelst.. brukar ju vara mer vibrationer i bilen på låga varv, plus att när du kommer upp i fart så hörs det inte lika bra..
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Post by Peter Andersson »

new_03 wrote:jag har åxå hört lite konstiga ljud från min, allt från gnisslande till skrammlande, har i alla fall konstaterat att de flesta lju uppkommer från avgassystemet.. checka om det är rostigt, för då kan det börja låte lite hursomhelst.. brukar ju vara mer vibrationer i bilen på låga varv, plus att när du kommer upp i fart så hörs det inte lika bra..
Det hoppas jag verkligen att det inte är, bytte det nyss, fast han kanske satte fast den dåligt? Jag har för mig att han bytte allt pga rost/hål
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hoppas det inte är nåt allvarligt! Har du nyss bytt avgassystem? När jag fick mitt nya monterat så bytte dom inte gummipluttarna som håller upp systemet, utan använde de gamla torkade. Några veckor gick, sedan hängde avgassystemet på bakaxeln och skallrade eftersom upphängningsgummina helt enkelt hade gett upp.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

jasså då va det ju lustigt.. men som sagt så är det mycket som kan låta på bilen.. Men det är metall rassel i alla fall.. släng dig ner och kolla så avgaset inte ligger emot någon stans, kolla även skydsplåtar osv..

På min förra bil så va det en bussing i bakvagnen som va slut. dock märktes ju detta på väghållingen åxå.. har du kännt nått eller är det bara ljudet?
Post Reply