Knackande ljud på väster fram.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Knackande ljud på väster fram.

Post by mikber »

Hejsan i jule tiden.

För en vecka sedan så tvätta jag min bil i en automattvätt i Halmstad. När jag körde därifrån så börja jag höra något som knackade i vänster fram däck hmmm :cry: Men det försvann efter en lite stund. Men så kom det igen. :evil: Nu kommer det till o från, Man hör det oftare när man kör sakta men när jag gasar på så försvinner det. Det låter inte ngt när man svänger utan det verka komma mer när det är belastning på hjulet. Kan det ha kommit in vatten. :?: Ngn som vet vad som kan ha hänt :?: Finns det någon med :idea: Mvh Mikael
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Skulle kunna vara yttre drivaxelknuten som börjar vara slut. Kanske hål på damasken så du fick in vatten. Prova åka runt på en parkering i låg fart med fulla rattutslag och nervevad ruta, låter det klick-klick-klick så är det antagligen knut som är slut :P
Sen brukar hjullagren ta slut förr eller senare, kan ge olika missljud oftast typ lastberoende morrande eller ylande..
du har förstås kollat att det inte sitter nån sten eller nåt i däckmönstret?
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Hejsan har nu prova åka runt på en parkering i låg fart med fulla rattutslag och nervevad ruta, Men det låter inte klick-klick-klick. Ska kolla damasken, har märkt ibland när jag står still med bilen så kan man höra att det klunkar till ibland. Sen vrider man tillbaka ratten o då kan det klucka till igen. Mvh Mikael
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Vad är det för bil förresten, har du "klapperstag", krängningshämmarstag på den? Det är också vanligt fel att spindel- och styrleder blir glappa på Renault-bilarna, då brukar det knacka och klonka när man kör på ojämn väg tex kullersten. Inga lösa hjulbultar väl?
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Hejsan, Det är en Renault Laguna-98 årsmodell, Imorgon så skall jag undersöka bilen bättre. Mvh Mikael
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Laguna har såvitt jag vet krängningshämmarstag, en pinne med kulled i varje ända mellan krängningshämmaren och stötdämparen (har såna på min V70, 3 st förbrukade hittills...) Kullederna blir glappa och då klonkar det när man kör över små ojämnheter. Ställ bilen på plant underlag och be nån gunga försiktigt vid framskärmen samtidigt som du känner på kullederna. Med fullt rattutslag brukar man komma åt dom rätt bra.
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Hejsan !

Nu har jag gått igenom bilen. Hmm lite pinsamt är det :? Bultarna satt inte fast riktig på hjulett, skruva åt dom o nu fungerar det felfritt igen :lol: Tack så hemskt mkt för alla svar och er tid. GOD JUL o GOTT NYTT ÅR

Mvh Mikael
Post Reply