Elproblem orginalstereo Scénic
Moderator: Forumpolisen
-
Elproblem orginalstereo Scénic
Jag köpte min Renault Scénic för ett par månader sedan. Jag fick veta att stereon bl.a. inte fungerade. Jag tänkte att det ska väl inte vara så svårt att fixa. Nu har jag kollat och vet inte var jag ska göra av alla kablar, och i instruktionsboken finns ju inget kopplingsschema. Någon som har ett humm om hur jag ska koppla dessa kablar? Bifogar en bild med kabeln inringad.
-
Har testat lite...
Ja, avbitare är i vissa fall inte det bästa alternativet. Nu har jag iaf kopplat röd kabel till kabeln som avger ström när tändningen slås på. Grön och blå kabel avger ström oavsett om tändningen är på eller inte, så jag kopplade ihop grön och gul. Nu verkar det fungera. Det var tydligen ingen av kablarna som var till högtalarna. Men frågan är vad den blåa kabeln är till för...
-
Funkar inte riktigt bra...
Märkte när jag var ute och luftade bilen att minnet försvinner på stereon, jag måste skriva in koden varje gång. Jag har varken slutsteg eller elantenn så den blåa kabeln måste gå till något annat.
Om alla klippta kablar är matning in i stereon, påstår min handbok att dessa fyra skall finnas:
Röd + från säkring F10 kontinuerlig spänning från batteriet
Gul + från säkring F28 via tändningslåset (radioläget)
Blå + från innerbelysningen
Beige + från instrumentbelysningen, reostaten
Röd + från säkring F10 kontinuerlig spänning från batteriet
Gul + från säkring F28 via tändningslåset (radioläget)
Blå + från innerbelysningen
Beige + från instrumentbelysningen, reostaten
Håkan Kjellin, Storå
-
-
asso... ta en vanlig blinkerslampa eller nåt och använd som strömkollare (ta en lössladd som du sätter mot jordpunt i kaross och lindar om lampa och trycker mot botten av lampan mot sladdarna du ska testa) om du inte har riktiga grejer. mät upp alla kablar... inte speciellt lyckat att ha otejpade avbitna kablar sådär... kan man kan ju hålla sig för skratt om konstant + handlar mot RCA, högtalare eller antenn...
Grönmetallic Peugeot 406V6-97
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Så ska man nog aldrig göra på en modern bil gammal kanske,. Med all elektronik kan det lätt kosta 10.000 sen.. /CHristerPeugeotRobban wrote:asso... ta en vanlig blinkerslampa eller nåt och använd som strömkollare (ta en lössladd som du sätter mot jordpunt i kaross och lindar om lampa och trycker mot botten av lampan mot sladdarna du ska testa) om du inte har riktiga grejer....
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
-
aldrig haft problem med det. när det gäller ström till stereo så tror jag inte det är nån större risk. de sitter säkringar där. vad kan hända? ger mig ju inte på kabelhärvan till motorstyrningen direkt . men lämna in bilen till märkesverkstad ist om du är lös i magen .
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
-
om nån bängskalle klippt ett par dataskallar för att plocka ur stereon ska han ha kompanistryk. jag kollar alltid stereosladdarna så. det är ju faktiskt bara tre att identifiera... jord, konstant+ och switchad+. Innan jag hade riktig testlampa så jorde jag så här. jord mot jord så lyser inte lampan. jord mot konstant+ så lyser lampan direkt. jord mot switchad+ så lyser den när man vrider nyckel. om ett par sladdar gör att den inte lyser så hade jag dragit egen jord för att inte chansa om jag inte har tillgång till multimeter. anser det bättre att säga hur man kollar själv än att man säger att ''jag tror det är sladden den o den'' för att det inte ska blis som du säger. när en kille jag känner bytte motor i sin 205a till MI16 hade han läst en instuktion om hur man kopplar ihop kabelhärvorna (rör sig om ca 15sladdar bara)... den snurrar på alla peugeotkonverteringssidor... den baserar sig på sladdarnas position i två kontakter... det är bara det att peugeot (av nån intressant anledning) skiftar sladdarna i kontakterna hela tiden med de nya årsmodellerna... jag fick hjälpa han då han pga detta skiftat switchad+ o start... det kunde blitt rejält dyrt då diagnoslampan går i samma kontakter o den går direkt till boxen... citroen är värst... de märker oftast inte ens kablarna (eller gjorde inte kanske e snällare att säga). peugeot är lätta på det viset... 46 t ex är startmotor i alla av samma generation (skruvar bara på 205, 309, 405)
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Jag tror dom flesta fattar, men det finns en del som ej gör det. Jobbar själv med datorer och folk skulle bli imponerade om dom såg hur folk har kopplat i sina 20.000 kronors datorer.
"om nån bängskalle klippt ett par dataskallar för att plocka ur stereon ska han ha kompanistryk."
Håller med .. men kompani stryk räcker ej ..
"om nån bängskalle klippt ett par dataskallar för att plocka ur stereon ska han ha kompanistryk."
Håller med .. men kompani stryk räcker ej ..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----