Laguna ringtryck
Moderator: Forumpolisen
Laguna ringtryck
Jag är Laguna 2001 ägare sedan 6 månader och är mycket nöjd så till vida att dessa varningslampor för ringtryck ska lysa i tid och otid.
Helt plötsligt signaleras punktering eller lågt ringtryck för att i nästa ögonblick vara felfritt. Hur kopplas denna funktion ur datorn?
Eller finns det någon annan fiffig metod?
Helt plötsligt signaleras punktering eller lågt ringtryck för att i nästa ögonblick vara felfritt. Hur kopplas denna funktion ur datorn?
Eller finns det någon annan fiffig metod?
Ringtryck,övervakning
Jag funderar på samma sak dock inte beroende på något problem men när jag hade sommardäcken monterade så fungerade detta bra och naturligtvis beroende på att varje fälg hade sin 'speciella' ventil , när jag bytte till vinterdäck så visade det sig att dom var utan den där 'speciella' ventilen (det går ju iofs att flytta över men ett djäkla jobb) och att förse resp fälg med en sådan ventil kostar en slant,lite för dyra men i alla fall så har jag förstått att systemet går att 'stänga' av mao en Volvo-Renault verkstad 'fixar' detta naturligtvis mot en kostnad och i mitt fall där jag frågade lite 'försiktigt' så pratade dom om ca 500:- men som sagt detta är en referens och detta innbär att det kan kosta allt ifrån gratis och upp till kanske mer än 500:-. , ventilpriset som jag fick av den återförsäljaren kostade 500:- per ventil ,jag tänker i alla fall gräva djupare i detta dvs fråga runt på fler ställen.
rlu
Jag håller med, ringtrycksindikatorn är oerhört irriterande även när den funkar som den ska. Det är väl en sak att däcksymbolerna på displayen släcks när man sätter på hjul utan "specialventiler", det spelar ingen roll, men det är irriterande att åka omkring hela vintern med en lysande orange varningslampa . Men hellre det än att pröjsa 2 000 spänn extra när man köper nya däck...
Ringtryck,övervakning
I mitt fall så köpte jag beg bil och beg v-däck följde med och jag utgick ifrån att det var självklart att dessa ventiler även var monterade på v-däcken utan att fråga eller kolla själv men så var det inte,man lär sig alltid något vid varje bilaffär.
rlu
Re: Ringtryck,övervakning
min bil är åxå beg och vinterdäcken åxå,men rätt ventiler...han talade om det för mig att dom hade det..roger wrote:I mitt fall så köpte jag beg bil och beg v-däck följde med och jag utgick ifrån att det var självklart att dessa ventiler även var monterade på v-däcken utan att fråga eller kolla själv men så var det inte,man lär sig alltid något vid varje bilaffär.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
konstigt har en 02.sommardäcken funkar ok,bytte sedan till vinterdäck med givare,hade då samma ringtryck som innan byte, men efter en körning på ca 5 kilometer så hittades dom nya givarna, och funkar kanon. Vilket inte skall kunna ske för att jag har en 02....chh wrote:Lagunor 2002 och före kan bara ha koll på 4 däck. Om man köper till vinterdäcken måste bilen således programmeras om varje höst/vår. Efter 2002 har bilen minne för 8 däck.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st