kamremsbyte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
megané 1,6
Posts: 7
Joined: 15 Nov 2005, 22:15

kamremsbyte

Post by megané 1,6 »

Hej!
någon som har nån aning om vad ett kamremsbyte till en megané 1,6 16v
från 1999 kostar?skulle det vara svårt att göra själv? :?
megané 1,6
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

ring din närmsta verkstad och fråga


det går att göra själv bara du har kunskap

mvh Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Som sagt inte omöjligt att göra själv men mekvana behövs.

Det finns ju även andra verkstäder än VOLVO som kan göra det och säkert för en billigare peng
Om du bor i Stockholm kan Nääs bilservice rekomenderas
i kalmarområdet så rekommnderas Dennis bil och service
Båda dessa är kunniga och gillar Renault
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Jag hade lämnat till volvo, då dom är nog dom enda som har speciel verktygen för att kunna byta rem efter som man ska låsa vevaxel och kamar.... jag hade då aldrig gett mig på att byta rem utan att ha dom verktygen.... Plus att man ska ha ett speciellt verktyg som man mäter spänsten i remen med sen efter man fått dit den med så den inte är för slak eller för spänd.....

Jag hade inte lämnat nån annan stans än volvo kanske dyare för stunden, men billigare i längden är det alltid...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Jag vet att du kommer billigare undan om du beställer kamremssatsen (spännrullar å rem) från Autofrance. Finns en oval med en massa siffror i sidan när du öppnar passagerardörren. Den infon behöver du när du beställer satsen. Istället för runt 2500 kr som Bilia tar för delarna kommer du undan med lite över 1000 kr hos Autofrance. Finns info på CRS hemsida, telenr dit å så. Själva jobbet vet jag inte...tror att hela kalaset med reservdelar går på 5-6000 kr på Bilia. Tror dom räknar med att jobbet tar runt 2,5-3 timmar.
Var med när det byttes kamrem på min "älskling". Avancerat arbete, inget man gör själv om man inte är mek-van. Bla lossar dom å lyfter upp ena sidan av motorn å låter den vila på domkraft, nån slags tolk används åxxå. Är som sagt alldeles för mycket "novis" för att kunna återge allt. Good luck!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Jag tror jag betalade under 1000kr med rullar och allt när jag bytte rem på min clio 16V visst se skiljer det säkert i pris mellan dom olika motorerna,


Men varför skulle autofrance vara så mycket billigare än volvo, är det inte orginal delar eller??
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Spiff wrote:Jag tror jag betalade under 1000kr med rullar och allt när jag bytte rem på min clio 16V visst se skiljer det säkert i pris mellan dom olika motorerna,


Men varför skulle autofrance vara så mycket billigare än volvo, är det inte orginal delar eller??
det beror på hur mycket volvo stoppar i fickan..och alla mellanhänder..Dvs var delarna köps och hur mycket påslaget är...har en ganska bra pris jämförelse klossar bak lagunaII volvo 925kr autofrance 280 inkl frakt till brevlådan...tror inte dom från volvo är typ3ggr bättre...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
åklagarn
Posts: 4
Joined: 23 Feb 2005, 19:55
Location: Sweden

Post by åklagarn »

mange wrote:Som sagt inte omöjligt att göra själv men mekvana behövs.

Det finns ju även andra verkstäder än VOLVO som kan göra det och säkert för en billigare peng
Om du bor i Stockholm kan Nääs bilservice rekomenderas
i kalmarområdet så rekommnderas Dennis bil och service
Båda dessa är kunniga och gillar Renault

:D volvo är ingen verkstad utan en tillverkare :D
Post Reply