byta coupefläkt 7000kr ?????
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
byta coupefläkt 7000kr ?????
någon som själva bytt kupéfläkts-motorn på en mégane coupe 97a med AC ?
Volvo vill ha 7000spänn för att göra bytet.
Nån som vet något billigare alternativ?
har en fläktmotor från skroten men tror man måste plocka ner hela gassystemet?
Volvo vill ha 7000spänn för att göra bytet.
Nån som vet något billigare alternativ?
har en fläktmotor från skroten men tror man måste plocka ner hela gassystemet?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Några tips, kanske...
Tyvärr vet jag inte hur Megane är konstruerad, men på min Laguna kombi från -97 så var det inga större bekymmer. (Se länk till annan tråd på detta forum för lite info - http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4026 ). Kan inte tänka mig att samma biltillverkare konstruerar på så många olika sätt (kanske Renault dock).
Det finns en Haynes mek-handbok för din modell (www.haynes.co.uk). Går troligen att få tag på via t.ex. Mekonomen. Det är en bra investering för den som vill göra lite själv. Det har hjälpt mig med många bilproblem genom åren. Visst kan man lista ut saker utan bok, men det är enklare att planera och förbereda ett ingrepp vid matbordet än att stå och slita sitt hår i ett kallt och mörkt garage. Framförallt får man en bild av vad som kan behövas i form av verktyg samt delar innan man börjar riva och slita i bilen. Annars kan man ofta bli stående halvvägs in i jobbet och inse att det behövs prylar som man inte har för att kunna komma vidare.
Om du redan har en fläktmotor i din ägo så skulle i varje fall jag vägra ge bort 7000 spänn till Volvo för att göra jobbet. Men, men..., det kanske är mera jobb (mer monteringsarbete) på en Megane. Det kan jag dock tyvärr inte svara på.
Vad menar du förresten med "gassystemet"?
MVH/ J
Det finns en Haynes mek-handbok för din modell (www.haynes.co.uk). Går troligen att få tag på via t.ex. Mekonomen. Det är en bra investering för den som vill göra lite själv. Det har hjälpt mig med många bilproblem genom åren. Visst kan man lista ut saker utan bok, men det är enklare att planera och förbereda ett ingrepp vid matbordet än att stå och slita sitt hår i ett kallt och mörkt garage. Framförallt får man en bild av vad som kan behövas i form av verktyg samt delar innan man börjar riva och slita i bilen. Annars kan man ofta bli stående halvvägs in i jobbet och inse att det behövs prylar som man inte har för att kunna komma vidare.
Om du redan har en fläktmotor i din ägo så skulle i varje fall jag vägra ge bort 7000 spänn till Volvo för att göra jobbet. Men, men..., det kanske är mera jobb (mer monteringsarbete) på en Megane. Det kan jag dock tyvärr inte svara på.
Vad menar du förresten med "gassystemet"?
MVH/ J
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
tack för tipset.
jag har haynes manualen, och fläkten sitter till vänster bakom torpedväggen, problemet är att i haynes står det, om bilar med AC, contact your local renualt dealer.. det verkar nämligen som att man måste riva ner hela AC paketet och tömma den på gas etc.
vi har kollat fläktmotståndet och detta var helt.
men , 7000spänn för att byta motorn är ganska orimligt va ?
jag har haynes manualen, och fläkten sitter till vänster bakom torpedväggen, problemet är att i haynes står det, om bilar med AC, contact your local renualt dealer.. det verkar nämligen som att man måste riva ner hela AC paketet och tömma den på gas etc.
vi har kollat fläktmotståndet och detta var helt.
men , 7000spänn för att byta motorn är ganska orimligt va ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Ja, för 7000 pix skulle jag kräva att de rev hela bilen
Det står att man ska kontakta sin "Renault dealer" lite överallt i min Haynes-manual också (särskilt när det gäller AC), men det är oftast bara en friskrivning från Haynes sida. Jag har svårt att tänka mig att man måste till med en så komplicerad manöver som att riva hela AC-systemet för att byta kupéfläkten, men vem vet!? I så fall är det för att AC-systemet sitter i vägen på något vis. I övrigt så ska den inte ha någon direkt inverkan på kupéfläkten förutom att AC:n förser luftsystemet med kyld luft. Det far ju inte direkt runt freon i luftsystemet.
Jag tror du bör göra en liten "på-plats-undersökning" för att se hur illa fläkten verkligen sitter. Om den sitter fritt är det nog bara att byta.
J
Det står att man ska kontakta sin "Renault dealer" lite överallt i min Haynes-manual också (särskilt när det gäller AC), men det är oftast bara en friskrivning från Haynes sida. Jag har svårt att tänka mig att man måste till med en så komplicerad manöver som att riva hela AC-systemet för att byta kupéfläkten, men vem vet!? I så fall är det för att AC-systemet sitter i vägen på något vis. I övrigt så ska den inte ha någon direkt inverkan på kupéfläkten förutom att AC:n förser luftsystemet med kyld luft. Det far ju inte direkt runt freon i luftsystemet.
Jag tror du bör göra en liten "på-plats-undersökning" för att se hur illa fläkten verkligen sitter. Om den sitter fritt är det nog bara att byta.
J