Rasslande ljud från kammremsidan
Moderator: Forumpolisen
Rasslande ljud från kammremsidan
Hej!
Har precis köpt mig en megane coupe -97. Men nu bara 4veckor senare har ett det uppstått ett rasslande ljud från kammremsidan (tror ja) Kammremmen bytes -03 och har inte gått särskilt mycket sen dess. Jag läste i ett annat inlägg att man ska byta vattenpumpen i samband med kammremsbytet. Kan det vara så att det är den som rasslar?? De rasslande ljudet slutar när man har kört en stund och motorn har blivit varm
Har precis köpt mig en megane coupe -97. Men nu bara 4veckor senare har ett det uppstått ett rasslande ljud från kammremsidan (tror ja) Kammremmen bytes -03 och har inte gått särskilt mycket sen dess. Jag läste i ett annat inlägg att man ska byta vattenpumpen i samband med kammremsbytet. Kan det vara så att det är den som rasslar?? De rasslande ljudet slutar när man har kört en stund och motorn har blivit varm
Vore jag i dina kläder skulle jag öppna kamremskåpan och kolla att det står rätt till, ett remhaveri blir mycket mycket dyrt!
Skulle kunna vara så att remmen är för lite spänd så att lagren i spännrullarna rasslar.. Har själv råkat ut för att remmen satt slappt och då lät motorn som en gasturbin när den var kall. Coolt i och för sig [:D]
Skulle kunna vara så att remmen är för lite spänd så att lagren i spännrullarna rasslar.. Har själv råkat ut för att remmen satt slappt och då lät motorn som en gasturbin när den var kall. Coolt i och för sig [:D]
Så sant så sant..
Vattenpumpen drivs ofta av generatorremmen åtminstone på de äldre 1.7-motorerna. Men undantag finns, beror på vilken motor du har.
Lagerfel brukar oftast ge vinande missljud, Du kan ju prova lyfta av generatorremmen och snurra remskivorna för hand, kanske hörs eventuella lagerfel.
I teorin kan man starta och köra några sekunder på tomgång även utan generatorrem men toppen kommer snabbt bli varm utan kylvattencirkulation (om nu pumpen sitter på g-remmen).
Är ventilspelet för stort blir det tickande ljud, 8V-motorerna brukar ha mekaniska (shimsade) lyftare, 16V hydrauliska som justerar sig automatiskt.
Vattenpumpen drivs ofta av generatorremmen åtminstone på de äldre 1.7-motorerna. Men undantag finns, beror på vilken motor du har.
Lagerfel brukar oftast ge vinande missljud, Du kan ju prova lyfta av generatorremmen och snurra remskivorna för hand, kanske hörs eventuella lagerfel.
I teorin kan man starta och köra några sekunder på tomgång även utan generatorrem men toppen kommer snabbt bli varm utan kylvattencirkulation (om nu pumpen sitter på g-remmen).
Är ventilspelet för stort blir det tickande ljud, 8V-motorerna brukar ha mekaniska (shimsade) lyftare, 16V hydrauliska som justerar sig automatiskt.