Däckslitage Megane II
Moderator: Forumpolisen
Däckslitage Megane II
Har en Megane II (2005)som rullat 2600Mil på Continental däck som den levererades med. Nu är bakdäcken helt slut efter bara en sommar, framdäcken är dock bättre men slitna, generellt så är alla däck betydligt mera slitna på utsidan än insidan. Har haft inne bilen på hjulinställning men Volvo kan inte hitta något fel vare sig med hjulvinklar eller det mekaniska. Min förra Laguna som man kan jämföra med slet inte däck alls i den månen.
Är det någon mera som upplevt det här problemet, eller vet om man kan göra något åt det[?]
/Patric
Är det någon mera som upplevt det här problemet, eller vet om man kan göra något åt det[?]
/Patric
Hittade lite mera information om MeganeII och Continental, om man får tro vad som står i länken så, undrar man varför det överhuvudtaget sitter Continental däck på en ny Megane...
Slutsatsen jag drar är att tex Michelin fungerar bra, men Continental slits extremt snabbt...
http://forum.parkers.co.uk/topic.asp?TO ... hichpage=5
/Patric
Slutsatsen jag drar är att tex Michelin fungerar bra, men Continental slits extremt snabbt...
http://forum.parkers.co.uk/topic.asp?TO ... hichpage=5
/Patric
Antagligen för att dom är några kronor billigare!
Kör själv på m på båda bilarna för slitstyrka och lågt rullmotstånd.
Fast M är ganska bullriga..
Att kanterna nöts snabbare skulle kunna bero på att bredden på fälg/däck inte matchar perfekt, breda däck på smala fälgar gör att däckets ytterkant trycks hårdare mot asfalten i kurvor eftersom däcksidorna lutar snett inåt ungefär såhär /_\
Med sidkraft: |_.\ [^]
Kör själv på m på båda bilarna för slitstyrka och lågt rullmotstånd.
Fast M är ganska bullriga..
Att kanterna nöts snabbare skulle kunna bero på att bredden på fälg/däck inte matchar perfekt, breda däck på smala fälgar gör att däckets ytterkant trycks hårdare mot asfalten i kurvor eftersom däcksidorna lutar snett inåt ungefär såhär /_\
Med sidkraft: |_.\ [^]
Hittade lite mera godis...
Det verkar som väldigt många har det här problemet.
Continental, vilket är däcken som bilen levereras med, tycker inte att dom har fel på sina däck, även om dom har fått in väldigt många vid det här laget i Europa. Problemet är att Megane II har en aggresiv toe-in till den camber vinkeln eller något. Det gör att man "måste" ha däck som är hårda för att dom skall stå pall.
Exempel kan vara Michelin Primacys och Kumhos.
Så lite som vanligt Conti skyller på Renault och tvärrt om, och sist kommer kunden....
Lite skummt att inte man inte kan gå ut o säga detta, i stället för att göra kunder irriterade.
Nu är ju bara frågan vad som är hårda vinterdäck.... annars så lär väl dom ta slut lagom till julafton om man köper dom nu *suck*
/Patric
Det verkar som väldigt många har det här problemet.
Continental, vilket är däcken som bilen levereras med, tycker inte att dom har fel på sina däck, även om dom har fått in väldigt många vid det här laget i Europa. Problemet är att Megane II har en aggresiv toe-in till den camber vinkeln eller något. Det gör att man "måste" ha däck som är hårda för att dom skall stå pall.
Exempel kan vara Michelin Primacys och Kumhos.
Så lite som vanligt Conti skyller på Renault och tvärrt om, och sist kommer kunden....
Lite skummt att inte man inte kan gå ut o säga detta, i stället för att göra kunder irriterade.
Nu är ju bara frågan vad som är hårda vinterdäck.... annars så lär väl dom ta slut lagom till julafton om man köper dom nu *suck*
/Patric
Hårda vinterdäck är inget problem att hitta, leta bara efter 10 år gamla [:D] Skämt åsido..
Konstigt att toe skulle vara så aggressiv, trodde R troget höll fast vid sin gamla beprövade torsions-bakaxel. Vad mätte Volvo upp för hjulvinklar egentligen?
Toe bak brukar vara "icke-justerbart" men jag har själv funderat om man inte kan shimsa mellan hjulspindel och bärarm..
Camber brukar vara knappt märkbar på moderna bilar, 70-talsbilar är ju kobenta i jämförelse!
En nackdel med torsionsaxel är att toe gradvis övergår till camber när fjädringen trycks in t.ex. i gupp eller om man lastar tungt.
Men även MacPhearson ändrar geometri när fjädringen arbetar, någon perfekt lösning existerar inte
Konstigt att toe skulle vara så aggressiv, trodde R troget höll fast vid sin gamla beprövade torsions-bakaxel. Vad mätte Volvo upp för hjulvinklar egentligen?
Toe bak brukar vara "icke-justerbart" men jag har själv funderat om man inte kan shimsa mellan hjulspindel och bärarm..
Camber brukar vara knappt märkbar på moderna bilar, 70-talsbilar är ju kobenta i jämförelse!
En nackdel med torsionsaxel är att toe gradvis övergår till camber när fjädringen trycks in t.ex. i gupp eller om man lastar tungt.
Men även MacPhearson ändrar geometri när fjädringen arbetar, någon perfekt lösning existerar inte
Jo Volvo mätte upp den, men ville inte släppa pappret, men fick se det i alla fall. Kommer dock inte ihåg alla värden. Det kan ju nämnas att alla sifror var röda. Själv gillar jag bara röda priser i en mataffär, inte på ett papper om hjulinställning. Det förklarades med att dom inte hade dom senaste uppgifterna inlaggda i sin dator från renault, men tydligen skulle hjulen stå inom alla tolleranser i alla fall, så rött skulle vara grönt igentligen. Trosion, nej min Meg har bara vanliga spiraler. Enligt Volvo så kan man justera Toe världen men inte camber på den bilen jag har, men det stämde så dom gjorde inget. Grejen med geometri, MeganeII har ju medstyrning på bakhjulen, iofs så om man kollar på mina hjul så verkar det som den skulle fungera mera som på en gammal kundvagn på konsum där hulen snurrar runt, men volvo kollade även den saken. Tyvärr så har du ju rätt i att det inte finns en perfekt lösning, men något måste man ju kunna göra så man slipper byta däck oftare än man servar bilen och ett sätt så bilen inte sliter bakdäcken dubbelt så fort som fram.
Funderade ett tag på om man skulle backa fram till jobbet
Med denna takten på slitage så måste jag byta däck minst 3-4 gånger om året på bilen, på min gammla Laguna så gick dom i 3år... *suckar* iofs så gick den extremt långt på sina däck. Men ändå.
Hittade dessa världen från nätet....
Megane ll rear suspension settings unladen: -
Camber:- -1 degree 30 minutes - plus or minus 20 minutes
Toe in:- 0 degrees 40 minutes - plus or minus 20 minutes
Funderade ett tag på om man skulle backa fram till jobbet
Med denna takten på slitage så måste jag byta däck minst 3-4 gånger om året på bilen, på min gammla Laguna så gick dom i 3år... *suckar* iofs så gick den extremt långt på sina däck. Men ändå.
Hittade dessa världen från nätet....
Megane ll rear suspension settings unladen: -
Camber:- -1 degree 30 minutes - plus or minus 20 minutes
Toe in:- 0 degrees 40 minutes - plus or minus 20 minutes
Medstyrning hmm en del saker var i alla fall enklare förr...
Toe ser inte *så* aggressiv ut, den gamla R19/megane hade tillåtet intervall 5 - 25 minuter toe-in bak, camber saknas i haynes. Har själv kört med typ 30 minuter felinställning fram utan att däckslitaget ökade märkbart. Men bilen rullar märkbart lättare när man ligger i änden närmast noll i tillåtet intervall.
V70:n (gamla sorten) har -1 grad 30 min camber, 4 min +-10 min toe-in bak.
Undrar om det inte är medstyrningen som äter på däcken... ? Eller blev kanske bärarmarna så korta att spårvidden ändras när fjädringen arbetar?
Edit: Du kan väl be verkstan ställa toe på min-tolerans innan du köper nya däck, det kanske gör skillnad...?
Toe ser inte *så* aggressiv ut, den gamla R19/megane hade tillåtet intervall 5 - 25 minuter toe-in bak, camber saknas i haynes. Har själv kört med typ 30 minuter felinställning fram utan att däckslitaget ökade märkbart. Men bilen rullar märkbart lättare när man ligger i änden närmast noll i tillåtet intervall.
V70:n (gamla sorten) har -1 grad 30 min camber, 4 min +-10 min toe-in bak.
Undrar om det inte är medstyrningen som äter på däcken... ? Eller blev kanske bärarmarna så korta att spårvidden ändras när fjädringen arbetar?
Edit: Du kan väl be verkstan ställa toe på min-tolerans innan du köper nya däck, det kanske gör skillnad...?