oljeförbrukning Laguna 1,8

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
E___

oljeförbrukning Laguna 1,8

Post by E___ »

Har en Laguna 1,8 -97 som jag tycker drar lite väl mycket olja. Det stå förvisso i instruktionsboken att det är normalt med en oljeförbrukning på upp till 1 liter per 100 mil (men det känns ju helt sjukt mycket tycker jag). Min bil drar ca 3-5 dl per 100 mil och det tycker jag är mycket. Vad tycker ni? Har jag anledning att oroa mig för oljeförbrukningen eller är det normalt?
kmfdm

Post by kmfdm »

Jag har haft min Mégane sedan 2002 (är en 99:a) och jag har aldrig någonsin behövt fylla upp olja i min. Byter i och för sig oljan rätt ofta. 1 gång per år, eller var 500:e mil.
Normalt så skall väl bara olja användas som kylning och smörjning av motorn - bilen skall väl inte egentligen dra olja om allt är OK - eller är jag ute å cyklar [:I]???
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Alla bilar drar olja! Hur mycket som förbrukas beror mera på hur man kör än på bilen. Om oljemängden inte minskar beror det på att oljan späds ut av oförbränt bränsle om man ofta kör kosta sträckor utan att motorn blir genomvarm. Dagens motorer med modern olja i hinner sällan bli så slitna under sin livstid att detta påverkar oljeförbrukningen! Det var annat förr t.ex. med en gammal Volvo B18 efter 20-30 000 mil!
Erik R19

Post by Erik R19 »

Jo, visst drar alla bilar olja eftersom oljeringar och ventiltätningar släpper förbi lite olja som förbränns i cylindrarna. Men det brukar vara ytterst lite numera, ser varken på R19 eller volvon att oljenivån sjunker märkbart på 1500 mils bytesintervall.
R19 drog olja tidigare tills jag insåg att man ska montera ny packning på oljepluggen varje byte. Det behöver inte läcka mycket vid pluggen för att det ska bli litrar med tiden. Läckaget vid kall motor märks knappt (jo kanske nån droppe där den stått parkerad) men när den är varm sipprar olja ut och blåser bort med fartvinden...
Ser du blårök eller har något oljigt tändstift finns goda skäl att oroa sig. Det kan nån packbox som läcker också, kolla efter olja på motorns utsida och under kopplingshuset
E___

Post by E___ »

Nåt läckage finns inte. Bilen har gått 14000 mil, går som en klocka och är fullservad på märkesverkstad. Jag kör mest till och från jobbet ca 2*4 mil per dag.
Är det ingen som har en bil med samma motor som kan ge information om oljeförbrukning?
Post Reply