Fel på immobilizer, centrallås, etc

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jokre

Fel på immobilizer, centrallås, etc

Post by jokre »

Hej!

Tänkte bara dela med mig av lite kunskap kring ett problem jag hade med min Renault Laguna 2.0 RXE kombi från 1997.

Det hela började när jag lånade ut bilen till en kompis som skulle köra några saker på släpvagn. När han kom tillbaka med bilen så sa han att en lampa börjat blinka på instrumentpanelen och att datorn hade sagt något konstigt. Jag kollade direkt och kunde konstatera ett flertal fel: varningslampan (som enligt instruktionsboken heter "Varningslampa för insprutningsfel") blinkade på instrumentpanelen, datorn i bilen meddelade "Engine immobilizer faulty operation. Refer to handbook.", halvljusautomatik fungerade ej, c-lås fungerade ej, innerbelysning fungerade ej när dörrarna öppnades, klimatanläggningen var satt helt ur spel (alla lampor lyste och displayen var tom men belyst, knappen för att låsa/låsa upp c-låset inne i bilen var död (där sitter också lampan som indikerar att immobilizern är igång som var helt släckt) och varningsblinkersen var ur funktion.

Samtidigt så fungerade följande utan problem: innerbelysning (om man "forcerade" lyset genom att sätta på det med någon av knapparna), halv- samt helljus fungerade om jag vred om strömbrytaren på vänstra spaken för att slå på ljuset "på riktigt", radion fungerade, bagagebelysningen fungerade när luckan öppnades, elhissarna samt elbackspeglarna fungerade, blinkers fungerade och signalhorn/tuta lät som den skulle.

Jag tänkte snabbt och ironiskt att "YES! Nu har du fått dig ett spök-fel i elsystemet på en fransk bil. Grattis!" Efter att ha sprungit in från garaget och hittat detta (förnämliga) forum med diverse inlägg som kunde passa in på min situation, så såg jag många tusenlappar springa iväg med bilen på verkstad för felsökning på något som kan vara bland det värsta man råkar ut för på en bil - elfel! Det hela var totalt ologiskt och efter en snabb titt i instruktionsboken samt min Haynes reparationshandbok för Lagunan, så verkade det hela än mer ologiskt och förbryllande.

Efter att ha tagit in en stärkande middag kastade jag mig ut i garaget igen för att börja felsökningen. Steg 1 var att kolla säkringarna. Jag gick igenom instruktionsboken och identifierade de säkringar som hade beröring med problembilden och kontrollerade dessa i hopp om att det var där felet satt - alla var hela (suck). Alltså dags att gå på reläer och styrboxen för immobilizern. Först fick jag dock idén att kolla igenom samtliga säkringar, så att det området var helt genomsökt innan jag gick vidare till nästa steg i felsökningen. Sagt och gjort, jag drog ut alla säkringar en efter en och kontrollerade om de var hela. När jag ryckte ut säkringen för varningsblinkersen så tändes ett hoppets ljus - den var trasig! Dock kändes det inte riktigt som lösningen på problemet eftersom den låg helt för sig själv och inte hade någon koppling till de övriga felande funktionerna enligt instruktionsboken. Jag bytte ändå ut den mot en ny och fortsatte att gå igenom säkringspanelen för att försäkra mig om att allt var helt. När jag var färdig och lade på minus-polen på batteriet igen och gick tillbaka till förardörren så såg jag till min stora lycka att immobilizer-lampan blinkade igen!!! Ett tryck på IR-fjärren till c-låset gav direkt återkoppling - det fungerade!!! Efter att ha gått igenom allt som tidigare var fel kunde jag konstatera att rubbet var återställt.

Min slutsats är att släpvagnen som min kompis hakade på när han lånade bilen måste varit felkopplad och kortslutit just den säkringen som i sin tur (ologiskt nog) satt även resten ur spel. (Eller så var det något annat som orsakade det hela, men det vill jag helst slippa tänka på).

Jag har noterat att flera haft problem som involverat immobilizern (eller liknande problem) utan att få någon lösning på det. Nu kanske det inte är nämnda säkring som är problemet alla gånger, men eftersom mitt problem påvisar en (något ologisk) koppling mellan dessa funktioner i bilen så kanske varningsblinkers-spåret är värt att undersöka.

Nu älskar jag min Laguna igen... [:D]

Happy problem solving!
MVH/ Jonas [:)]

(Några indexord för att möjliggöra träff via forumets sökfunktion: fel, problem, lösning, varningsblinkers, halvljusautomatik, centrallås, c-lås, AC, A/C, klimatanläggning, innerbelysning, immobilizer, immobiliser, startspärr)
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Ahh ! Det var ju skönt att det löste sig =) Kan det inte varit också att du la av minuspolen och "nollade" all data ?
Post Reply