Tycker att bakändan på bilen har sänkts..
Moderator: Forumpolisen
Tycker att bakändan på bilen har sänkts..
Nu har jag inte haft den så länge så jag vet inte om jag inbillar mig. Men när jag har jämfört med andra Laguner så tycker jag min är så låg baktill.. Det är nästan så att bakskärmarna skymmer överdelen av bakdäcken. Kan det vara stötdämparna som är slö eller kan det till och med sitta en sänkningsats på den? Eller är det fjädrarna?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
för jag tror dom nya har fjädrar bak
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det stämmer , vanliga fjädrar sitter det nuförtiden.[:)]
för jag tror dom nya har fjädrar bak
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det stämmer , vanliga fjädrar sitter det nuförtiden.[:)]
Alla fjädrar sjunker ihop med tiden, tror fenomenet kallas relaxation. Ju hårdare belastade, ju fortare går det..
Torsionsstavarna verkar ge efter snabbare än spiralfjädrar. Titta på en gammal folkabuss, dom brukar vara rätt baktunga
Torsion har ju fördelen att man kan kompensera genom att "kugga om". Det är nog dags på min r19
Torsionsstavarna verkar ge efter snabbare än spiralfjädrar. Titta på en gammal folkabuss, dom brukar vara rätt baktunga
Torsion har ju fördelen att man kan kompensera genom att "kugga om". Det är nog dags på min r19
Torsionsstavar är helt enkelt stänger som "tvinnas" i sin längdriktning. Brukar gå tvärs bilens hela eller iallafall halva bredd, ibland inkapslade i ett rör. Sen sitter svängarmen med hjulet fastsatt med en spline på stavens ände. Borde i princip vara enkelt att kugga om men i praktiken brukar dom rosta fast. Kostnad = inte en susning...
Det var väl på VW-bubblan torsionsfjädringen slog igenom, alltså Ferdinand Porsches verk... Satt både fram och bak. Den är billig och spar utrymme bak men spiralfjädrar är nog snäppet bättre.
Det var väl på VW-bubblan torsionsfjädringen slog igenom, alltså Ferdinand Porsches verk... Satt både fram och bak. Den är billig och spar utrymme bak men spiralfjädrar är nog snäppet bättre.