Lotta har talat!
Moderator: Forumpolisen
Lotta har talat!
I lördags 11/6 kl 14.15 behagade Lotta höra av sig. Inte så mycket men lite. I tre sekunder sådär. Hon gillar startgas, så mycket är klart. Sedan dess har hon inskränkt sig till att hjälpa till att driva startmotorn med några lågmälda fnysningar från förbränningsrummen.
Tappade först ur den glasklara oljan ur tråget. Det första som kom var dock ett par dl vatten med en rent orgastisk hastighet. Därefter kom senapsfärgad (Skånsk) olja som klarnade alltmer. Sen fick hon vara ifred ett par dyg och stå och droppa, varunder det konstaterades att kylvätskenivån ej sjönk, haha.
Vevade på den tredje dagen runt en stund och hällde i ny frisk 20-50w. Det var efter det som åldringen piggade på sig och ville hjälpa till att vrida vevaxeln och visa startambitioner.
Startmotorn börjar sega efter tre försök och batterispänningen sjunker snabbt i nytt fulladdat &V 77Ah-batteri. Det är märkligt. Funderar på om det är nåt jävelskap i den och ska lyfta ur den för inspektion. Kablaget blir varmt så krämen tar den nog hand om.
Oljetrycket har jag tjatat om tidigare. När motorn gjort något varv slocknar den (Röd). Först två till tre sekunder efter det att den stannat tänds den igen. Detta får en att tro att ett oljetryck faktiskt byggs upp.
En firma vid namn Optron i Stockholm visade sig ha snart sagt alla lampor som finns och har funnits. Dom är blixtsnabba och lyset är på väg innan man hinner lägga på luren. Snubben i luren är ruggigt säker på mått och effekter och antydde att jag läst fel nånstans i historiska tillika franska tabeller - franska till förbannelse!
Mycket riktigt, det hade jag och snubben sände rätt lampor.
Grejen med inlägget var dock att berätta att sidventilarn har snurrat till kort men tillräckligt för att undertecknad efter 47 år hunnit känna igen det mjuka ljudet från den.
Så det så!
Tappade först ur den glasklara oljan ur tråget. Det första som kom var dock ett par dl vatten med en rent orgastisk hastighet. Därefter kom senapsfärgad (Skånsk) olja som klarnade alltmer. Sen fick hon vara ifred ett par dyg och stå och droppa, varunder det konstaterades att kylvätskenivån ej sjönk, haha.
Vevade på den tredje dagen runt en stund och hällde i ny frisk 20-50w. Det var efter det som åldringen piggade på sig och ville hjälpa till att vrida vevaxeln och visa startambitioner.
Startmotorn börjar sega efter tre försök och batterispänningen sjunker snabbt i nytt fulladdat &V 77Ah-batteri. Det är märkligt. Funderar på om det är nåt jävelskap i den och ska lyfta ur den för inspektion. Kablaget blir varmt så krämen tar den nog hand om.
Oljetrycket har jag tjatat om tidigare. När motorn gjort något varv slocknar den (Röd). Först två till tre sekunder efter det att den stannat tänds den igen. Detta får en att tro att ett oljetryck faktiskt byggs upp.
En firma vid namn Optron i Stockholm visade sig ha snart sagt alla lampor som finns och har funnits. Dom är blixtsnabba och lyset är på väg innan man hinner lägga på luren. Snubben i luren är ruggigt säker på mått och effekter och antydde att jag läst fel nånstans i historiska tillika franska tabeller - franska till förbannelse!
Mycket riktigt, det hade jag och snubben sände rätt lampor.
Grejen med inlägget var dock att berätta att sidventilarn har snurrat till kort men tillräckligt för att undertecknad efter 47 år hunnit känna igen det mjuka ljudet från den.
Så det så!