Clio bekänner färg

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
olda0178
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2005, 12:56
Location: Sweden
Contact:

Clio bekänner färg

Post by olda0178 »

Jag lever efter devisen: "du får nästan alltid vad du betalar för!"

Och när jag köpte en bil som från början var billig, så finns det en anledning till att den tretton år senare nästan är gratis.
Renault Clio Rn är ju ingen toppmodell precis

Det ena efter det andra ramlar av, eller bara upphör att funka som det ska.
Jaha-ja framhjulslager rasar ihop, lampor, startmotor, hel-halvljusspaken , reläer, dörrhandtag och dörrlås bara upphör att funka som det ska, något lager knorrar i lådan när bilen är kall, den svarar inte på gasen - ibland.
Jag har dessutom ett fint kikhål under baksätet.
Osv. osv. Och då har jag bara ägt bilen i 4 månader...
För ca. 3 veckor sedan slutade hastighetsmätaren att funka.
Troligen vajern fick jag tips om på denna site. Gott - en ny vajer beställdes på Upplands Motor i Uppsala. Leveranstid till den 17:e.
Den 18:e var jag där och skulle betala, då hade vajern inte lämnat Gtb, något fel i logistiken lät det som (det antyddes att det hade att göra med nykterheten hos vissa gtb:are).
Nåja, jag hade egentligen inge brådska med detta. Det skall tydligen vara ett sällsynt trixigt jobb att byta denna vajer, så på något sätt kändes det ganska skönt att skjuta på det hela en dag till.
Men när samma visa upprepades den 19:e och den 20:e, och nytt lev.datum blev den 23:e, så blev jag lite lätt brydd, tyckte att det nu får vara nog.
Jag ville ha kompensation för mitt besvär.
Det var väll rimligt tyckte killen vid reservdels disken - vad var det jag hade tänkt mej?!
"Jag tycker att ni kan få byta vajern åt mej - det borde väll inte vara så svårt"
Det var någon som nämnde att det var 4.15 timmars arbete enl. listan, det hade väll tagit mej en hel dag att svära den nya vajern på plats.
Fick en vekstadstid till i idag, lämnade bilen vid 08:00-tiden, "vi ringer när det är klart" sade de...
Vi 15:30 var jag klar med mina ärenden i stan, och var tillbaka på Upplands Motor. Bilen är inte klar. Tydligen går det åt en ?styrhylsa? till vx.lådan när man tar bort den gamla vajern (varför ingår inte denna i den nya vajern då?)
Killen vid kassan synar mej från topp till tå och undrar var jag bor.
'Sunnersta' säger jag, hur så!? Han räcker över en cykelnyckel till mej och säger: "Det är ju under en mil, det klarar ju en karl som du!"
Eftersvettande och lite undrande sitter jag nu här, har någon hört talas om att man får en cykel istället för en bil!?
Egentligen har jag väll en hel del att klaga på, men det blir ju till en ringa kostnad för mig så det får väll gå an.


/Olle
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Det var ingen dålig historia.
Var ligger "gtb"?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Cykel istället för bil har jag då aldig hört talas om förut att ngn fått... Men nån ska ju vara först med det också tydligen :( Skulle själv inte ha mage att säga så till en kund.

Gtb antar jag är Göteborg. Är väl där centrallagret ligger?
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

OK, Gtb="GBG" - Göteborg.
Centrallagret, måste vara VOLVO RA antagligen.
Inte dåligt om Upplands motor har så bra koll på logistiken hos Volvo att dom kan antyda att det har med nykterheten att göra [|)]
Har själv beställt prylar, och fick räkna med leveranstid på 4 arbetsdagar. No problem! Finns grejorna i lager brukar det gå hyfsat fort, men tar dom prylarna från Frankrike, eller om det är restat kan det ju ta lite extra tid.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Huvva ! Du tror ja är den första med en lånecykel. Under en mil. Kan man säga så !

Jajja vajer bytet ska dom då inte ta betalt för !

Hoppas det löser sig. Ja tycker även du ska beställa grejjerna av Benny på Autofrance istället. Då dimper det för det mesta direkt ner i brevlådan dan efter =) Jättesmidigt, och även billigare.
olda0178
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2005, 12:56
Location: Sweden
Contact:

Post by olda0178 »

Ja-ja, gtb gbg eller vad ni vill [:)]

Fick just sms från verkstaden att mitt lilla missöde till bil är klar, och att kostanden för kalaset blir: 0 :-

Appropå Autofrance, Benny sa att de inte kan/får leverera just denna vajer.
Lite oklart varför.
På Autoexperten så fick jag reda på att en del delar inte får säljas att andra än auktoriserade (stavas det så?) återförsäljare.

Cykeln föresten - var av dam-modell med ganska lite luft i däcken och en sadel som satt så lågt att jag idag har lite ont i knäna - det beror nog mer på att jag är i hopplöst skick, konditionsmässigt allså.[:I]
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Huvva, det är ett hårt liv att leva med gamla R-bilar. [:D]
Hoppas den tar mig till kungliga huvudstaden imorron utan att nåt ramlar av på vägen! Blev lite brydd på förra tjänsteresan, jag flyttade fram sätet ett knäpp och då sade det plopp i stereon samtidigt som motorn stendog! Medan bilen rullade ut försökte hjärnan sig på en snabb felsökning och kom fram till att enda rimliga felorsaken måste vara tändningslåset. Så jag högg tag i nyckeln och upptäckte att den stod i ett avstängt läge mellan 1 och 2, vred lite på den och bilen vaknade till liv igen. Måste ha knuffat till nyckelknippan med knät när jag flyttade sätet. [?] Hursomhelst, felet fixat innan bilen ens stannade, varför klaga [:)]
olda0178
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2005, 12:56
Location: Sweden
Contact:

Post by olda0178 »

Cykeln returnerades.
I stället fick jag en -92 Clio med fungerande hastighetsmätare.

På vägen hem, tänker jag att det nog inte är så bra att skjuta upp bytet av bromsskivorna fram. Ratten skakar och det slammrar som attan om framvagnen, och växelspaken är svår att fånga in när man bromsar.

...suck [V]

Men vad är väll en bal på slottet, när jag kan lägga ner alla mina pengar på denna lilla bil istället!?

Jag funderar på hur jag skall döda det lilla fanskapet när den dagen kommer.

För några år sedan hade jag en Opel Kadett -87, som j-vlades till det bittra sutet. Spett och brandyxa är effektivt på bilar med tunn rostig plåt.

Dessutom är det oehört tillfredställande att ge igen lite [:)]

Jo, just ja! En sak till som jag glömde att nämna.
Vidrutetorkarna både bak och fram fungerar sporadiskt. Dvs. de får spatt ibland och hoppar igång även fast jag inte har slagit på dem.

Att vara Renaultägare ska tydligen vara ett äventyr.

Snipp-snapp-snut.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Well, en del älskar [:p] sin bil, andra hatar den [xx(]
Clion är kanske att föredra framför lånecykeln [;)]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Din bil verkar inte vilja leva den ??!

Jag förstår inte hur man kan ha så mycket fel på en Renault. Jag har nästan aldrig problem med mina. Iofs förebygger ja grejjer ja vet om och servar den kontunierligt !

Ja iofs så är det byte av slitage delar, men sånt får man juh räkna med på en Audi. Jag har nu jobbat med många begagnade Audi bilar och aldrig har ja sett maken till så många konstiga och DYRA fel på en bil !! Katalysatorer, galvsläpp, lister lossnar, bromsok bak, tankmätare, ventilkåpspackningar, hjullager ja listan kan göras längre ! Näe ja håller mig nog till en billig bil i inköp, äga, och serva. Istället för en Dyr bil med dyra räkningar.
Post Reply