Kylfläkt startar inte!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nastydevil

Kylfläkt startar inte!

Post by Nastydevil »

Har en R5 -89 och jag får inte kylfläkten att gå igång. Jag köpte en ny givare till kylen och när man kortsluter kabeln går fläkten igång. Men när den kokar händer det ingenting med fläkten.
Kan det vara ett relä? om vart hittar man det, har försökt följa kablarna.
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

om den kokar är det förmodligen vattenpumpen. Vatnet cirkulerar inte så motorn och övre delen av kylaren blir överhettade men nedre delen av kylaren där givaren brukar sitta blir inte lika varm så därför slår inte fläckten till. Kan ju vara något annat också men känn på kylaren där givaren sitter när motorn blir riktigt varm och jämför.
HD
kai

Post by kai »

låter som ett vetiigt tips, kan även ha att göra med termostaten.
Erik R19

Post by Erik R19 »

Har du provat lufta systemet? Termostaten skulle jag ha bytt, kostar ju bara en femtilapp... Det kan ju vara igensatta kanaler i kylaren också
Sasj

Post by Sasj »

Jag har tidigare haft detta problem. Fläkten startade cirka 50% av de tillfällen den borde ha startat. Var nära kok några ggr...

Kollade upp alla möjliga tingestar, men de var i ordning. I samband med att jag bytte värmepaketet löstes problemet med kylfläkten....och sedan dess har den fungerat perfekt. Detta är inte så konstigt som det låter, eftersom kylsystemet visade sig vara rejält geggigt vid en professionell genomspolning på auktoriserad verkstad. Så tydligen hade det förekommit en del cirkulationsrubbningar/gegga i kylsystemet som saboterade tempgivaren till fläkten
Post Reply