bromsskivebyte megane -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

bromsskivebyte megane -99

Post by Puma »

Är det ngn som har bytt bromsskivor på en Megane -99a (fram) eller liknande bil?
Ska man tänka på nåt speciellt, krävs specialverktyg, hydralpressar, avdragare el dyligt, måste framvagn ställas in efteråt etc etc?
Sist men inte minst... är det svårt (subjektivt jag vet, men klarar man det själv med ett garage o lite meck-händer)

Tacksam för svar!
MVH//R
ruran
Posts: 3
Joined: 08 Jul 2004, 20:01

Post by ruran »

JAg har bytt mina skivor, megane -97a. Det är inte svårt alls. Bromsoket brukar vara svårast att få bort. Jag klarade mig med ett spärrskaft och hylsa( minns inte vilken storlek, 17 gissar jag på) och en torx T30 för skivskruvarna. Pollegriptång är aldrig fel för att pressa tillbaka bromskolven med, det går med handkraft också. Om du har ett rör som är ca 20-30cm långt vilket handtaget till spärrskaftet passar i blir det ännu lättare( längre hävarm). Lycka till
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

Nu är det gjort och gick förhållandevis enkelt. På vänster sida satt slitagevarnaren för bromsklossarna. Har hört att dessa varit urkopplade på många bilar pga falsklarm pga smuts o korrosionsrester. Nån som vet nåt om detta? Jag kopplade iaf ihop min och testade, funkade kanon. Skall dock bli kul att se hur länge... [:D]
Post Reply