Oljud framvagn / bakvagn / däck

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Miss Mégane

Oljud framvagn / bakvagn / däck

Post by Miss Mégane »

Förmedlar ytterligare lite bra info jag fått från Dennis, ang. problem med oljud från framvagn/bakvagn/däck samt/eller däckslitage:
Om däcken är slitna på varannan däck"klack", alltså nivåskillnader klackarna emellan, är det troligt att det beror på dåliga stötdämpare.

När hjulet rullar fram på vägbanan om man har dålig stötdämpning småstudsar det lite och då slits däcket på det sättet. Byter man till nya däck blir de likadana efter ett tag.

Stötdämparna mattas av successivt hela tiden. Efter ca 8000 mil kan man räkna med att funktionen är kraftigt nedsatt, men eftersom förändringen går så långsamt är det inte säkert att man som förare lägger märke till det. Bilprovningen fegar ofta på att anmärka på stötdämparna. När de anmärker brukar folk ofta bli så griniga. Men när de kommer tillbaka på efterbesiktningen med nya stötdämpare och känner skillnaden brukar tonen vara en annan.

Både på Mégane coupén och GTE:n tyckte jag det märktes rätt tydligt att stötdämparna började bli trötta. Och det är inte på långa vägar lika roligt att köra med dem då. Väghållning är ju liksom halva nöjet! [;)][:p] Men nu har de nytt & fräscht båda två! [:)][^]

Dålig stötdämpning leder till sämre väghållning, sämre bromssträcka, ökat däckslitage, dålig komfort, högre bränsleförbrukning och förstås sämre säkerhet.

Stötdämpare bör bytas runt ca 10000-12000 mil. (Och då bör man även byta fjäderbenslagren samtidigt. Mer info: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3272)
Erik R19

Post by Erik R19 »

Varannan-klack-slitage råkade jag precis ut för på vinterdäcken. Men... framdämparna har ju bara gått 4000 mil på fina vägar.
Kan det verkligen vara så usel kvalitet att de redan är slut, det är ju trots allt orginaldelar (Sachs)...
Den förra uppsättningen var väldigt slut vid 18000, bilen hade MYCKET skumma vägegenskaper och nåt sånt märks ju inte nu.
kmfdm

Post by kmfdm »

Läste ditt inlägg Miss Mégane. Jag upplever ju att min bil faktiskt är väldigt vindkänslig, kan det ha något med stötdämparna att göra?
Har inga problem med onormalt däckslitage eller oljud.
När hon inte är 100% OK blir man ju [V][:(] och spekulerar. Hmm!
Erik R19

Post by Erik R19 »

I stötdämparreklamen står det vanligtvis att vindkänslighet beror på slitna stötdämpare. Konstigt att ingen har tagit fram en mätmojäng så man kan mäta upp dämpningen, funderade på att konstruera en sån ett tag. Att gunga ett hörn i taget och se hur fort gungningen stannar är praktiskt taget värdelöst. Jag frågade på besiktningen vad dom trodde om dämparna, då körde besiktningsmannen lyften upp och ner några gånger och tittade på hur bilen gungade till. Ser bra ut tyckte han, den niger inte åt något håll och stannar fort. Men det var på den "nya" bilen med fräscha dämpare. Kanske en bra testmetod iaf.
Min R19 var ju hur vindkänslig som helst, med nya dämpare runt om så ändrades beteendet. Kasten blev mindre och kom MYCKET långsammare. Men det var ju inte förrän jag bytte styrväxel som vindkänsligheten upphörde. Visst försämras dämparna med tiden, helt klart! Men däckslitaget måste bero på nåt annat, dämparna känns fräscha fortfarande
Mest läskigt med slitna dämpare (h fram o bak var helslut) var att när bilen "landade" efter ett gupp kändes det som om den inte visste var den skulle ta vägen.
Styrväxel"flexet" märktes bl.a. att när vägen lutade så drog bilen dit det lutade. Har en motorvägsavfart här med hög asfaltkant, när man körde över kanten vinglade det till riktigt bra.
kmfdm

Post by kmfdm »

Skulle inte förvåna mig alls om det är så att stötdämparna börjar bli trötta. Hon har trots allt rullat 8200 mil snart.
Får väl satsa skattepengen på sänkningssats från Sachs, eller jobba över tills jag [xx(]
fuzzion
Forumpolis

Post by fuzzion »

Ska inte stötdämpare hålla längre än så?
Post Reply