Varningslampa för elektroniskt fel - Megane 97

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Magnus Fallgren

Varningslampa för elektroniskt fel - Megane 97

Post by Magnus Fallgren »

Hej,
Varningslampan för elektroniskt fel tänds allt som oftast när jag kör bilen. Den är inte tänd från början utan brukar tändas efter 5-10 minuters körning. Jag lämnade in bilen men de kunde inte hitta något fel. Jag märker dock att bilen hackar rätt så ofta. Dessutom tappar den fart (mer än normalt) om jag lättar på gasen och när jag gasar kan det ta någon sekund innan accelaration.
Tacksam för alla tips. Kan inte mycket om motorer, men någon kanske kan ge mig lite information som jag kan ta med mig till verkstan. Vill gärna undvika Volvo/Renault verkstan då jag misstänker att det här kan bli dyrt.
Mvh
Magnus
Magnus Fallgren

Post by Magnus Fallgren »

Hej,

Har helt glömt bort att berätta vad som var fel med bilen.
Vaccumslangen till Mapsensorn var trasig. Fick hjälp med att byta den och efter det har jag inte haft några problem.

Magnus
sunkan666

Post by sunkan666 »

Bra. Tack.
Har samma fel på min Scenic -98:a.
Vilken slang pratar du om?
Vad kostar den?
Kan man byta själv?
Mr X

Post by Mr X »

Står rätt mycket om detta i tidigare trådar. Testa sök på MAP-sensor.
A-K

Post by A-K »

MAP sensor e det samma som inloppsluftgivaren?
Erik R19

Post by Erik R19 »

Manifold Air Pressure, mäter undertrycket i insugningsröret och används för att beräkna vilken bränslemängd som behövs. Ersätter luftmängdsmätare MAF (Mass Air Flow tror jag) på de enklare modellerna, vissa har både och.. Leta efter en ca 10mm gummislang som går från insugningsröret till en liten svart plastburk stor som en tändsticksask med 3-tråd elektrisk anslutning. Sitter på torpedväggen i de äldre bilarna
Post Reply