Tillägg-Dålig värme laguna dTI -00
Moderator: Forumpolisen
Tillägg-Dålig värme laguna dTI -00
Har dålig värme i vår bil[:(!]. Har någon annan erfarenhet av värmen i lagunan eller någon annan dTI modell. Det är dålig värme och tar lååång tid innan värmen kommer -20 och mer då får man köra minst 3 mil innan det blir hyfsat behagligt inne i bilen. Det är en kombi oxå så det är en skaplig volym att värma upp Finns det inget el element inbyggt på dom här modellerna eller[?] Vet någon något om detta, skriv gärna och tipsa, vi fryser.
TILLÄGG
Var ut till bilen och tog bort plastkåpan över motorn för att kolla slangarna in till kupen om man skulle prova sig på att spola igenom systemet. Då får jag se att på en av slangarna som går in i torpenväggen sitter en "klump" dit en av slangarna går in i innan den fortsätter in i kupen. På "klumpen" sitter 3 stycken som det ser ut glödstift? Sitter det el-värme hjälp på bilen ändå[?] Ska plocka bort dom och kolla om det verkligen är glödstift. Kanske det finns hopp om värme ändå. Annars får man väl vänta på våren då fast det är -17 och fallande just nu. Angående spola systemet. Bilen är ju en -00 kan det verkligen bli så sk*tigt efter så kort tid att värmepaketet packas igen[?] Ska iallafall kolla denna nya upptäckt så skriver jag igen.
TILLÄGG IGEN
Till Erik R19
Om det nu är glödstift (dom är iallafall exakt lik glödstift) skulle det inte vara alldeles utmärkt att dom då hjälper till att hålla motortempen uppe i kyla. Om det skulla vara tempgivare då är det dom största tempgivare jag någonsin sett. Och tre på raken dessutom. Såklart aktiveras glödstiften bara när dom behövs ska jag väl tro.(har inte Cittra något liknande systen på tex Xantian med glödstift som hjälp) motortempen faller på vår bil nästan i botten om den står på tomgången i rejäl kyla. Hade inte Audi när TDI motorerna kom dieselvärmare som standard för värmens skull och vad värmer dieselvärmare om inte kylarvattnet.
Sista inlägget
Jag ger upp, det var temperaturgivare ändå, brrrr
TILLÄGG
Var ut till bilen och tog bort plastkåpan över motorn för att kolla slangarna in till kupen om man skulle prova sig på att spola igenom systemet. Då får jag se att på en av slangarna som går in i torpenväggen sitter en "klump" dit en av slangarna går in i innan den fortsätter in i kupen. På "klumpen" sitter 3 stycken som det ser ut glödstift? Sitter det el-värme hjälp på bilen ändå[?] Ska plocka bort dom och kolla om det verkligen är glödstift. Kanske det finns hopp om värme ändå. Annars får man väl vänta på våren då fast det är -17 och fallande just nu. Angående spola systemet. Bilen är ju en -00 kan det verkligen bli så sk*tigt efter så kort tid att värmepaketet packas igen[?] Ska iallafall kolla denna nya upptäckt så skriver jag igen.
TILLÄGG IGEN
Till Erik R19
Om det nu är glödstift (dom är iallafall exakt lik glödstift) skulle det inte vara alldeles utmärkt att dom då hjälper till att hålla motortempen uppe i kyla. Om det skulla vara tempgivare då är det dom största tempgivare jag någonsin sett. Och tre på raken dessutom. Såklart aktiveras glödstiften bara när dom behövs ska jag väl tro.(har inte Cittra något liknande systen på tex Xantian med glödstift som hjälp) motortempen faller på vår bil nästan i botten om den står på tomgången i rejäl kyla. Hade inte Audi när TDI motorerna kom dieselvärmare som standard för värmens skull och vad värmer dieselvärmare om inte kylarvattnet.
Sista inlägget
Jag ger upp, det var temperaturgivare ändå, brrrr
Ja, det är dieselns akilleshäl - att den är så energieffektiv att det inte blir någon spillvärme över. Därför kommer många dieslar med kupévärmare (bensindriven, förtar lite av idéen med diesel tycker jag), eller extra el-element, en del har extra doppvärmare i motorn (Volkswagen) för att få upp värmen snabbare. Det är inte så mycket du kan göra - motor- och kupévärmare som nämnts tidigare är det som står till buds.
Du kan ju alltid montera in en dieselvärmare som hjälper till att få upp tempen snabbare.
Kan även kompletteras med tidur och fjärr/telestart.
Typ Webasto (http://www.kgk.se/templates/Division/KG ... __2012.asp)
eller Eberspächer (http://www.eberspaecher.se/)
Dom är ju dock ganska dyra...
Kan även kompletteras med tidur och fjärr/telestart.
Typ Webasto (http://www.kgk.se/templates/Division/KG ... __2012.asp)
eller Eberspächer (http://www.eberspaecher.se/)
Dom är ju dock ganska dyra...
Men kolla termostaten först, dom verkar driva i temperatur med tiden.
Bytte precis i min R19, den gamla öppnade vid 78C fast det står 88C på den. Ny gjorde stor skillnad på värmen. Går tempmätaren upp och det fortfarande är usel värme så är antingen kanalerna i värmepaketet igensatta (vanligt på laguna, sök på forumet) eller så passerar luften inte obehindrat genom paketet, kan bero på skräp på intagssidan eller fel på luftspjäll. Att skärma av grillen gör att alla motorer går upp lite snabbare i temp eftersom det inte blåser kallt över motorn. Men skillnaden är inte så dramatisk...
Bytte precis i min R19, den gamla öppnade vid 78C fast det står 88C på den. Ny gjorde stor skillnad på värmen. Går tempmätaren upp och det fortfarande är usel värme så är antingen kanalerna i värmepaketet igensatta (vanligt på laguna, sök på forumet) eller så passerar luften inte obehindrat genom paketet, kan bero på skräp på intagssidan eller fel på luftspjäll. Att skärma av grillen gör att alla motorer går upp lite snabbare i temp eftersom det inte blåser kallt över motorn. Men skillnaden är inte så dramatisk...
Har svårt att tro att det sitter "elpatroner" i slangarna, isåfall måste man ju värma upp allt kylvatten som cirkulerar dvs hela motorn. Gissar att det är temp givare
Läs detta, kanske lösningen:
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1157
och om du orkar
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... PIC_ID=980
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2531
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2771
Läs detta, kanske lösningen:
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1157
och om du orkar
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... PIC_ID=980
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2531
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2771
Jag kan ha fel... På lastbilar förkommer "retarder" dvs avgasbroms som kan användas för att snabbt värma upp motorn.
Lastar man generatorn hårt så får man ju dels ut värme ur belastningsmotstånden sen bromsar ju generatorn motorn så att värmeutvecklingen ökar...
Energin i batteriet räcker inte långt för att värma upp motorn men vid närmare eftertanke är det kanske inte det man är ute efter
Lastar man generatorn hårt så får man ju dels ut värme ur belastningsmotstånden sen bromsar ju generatorn motorn så att värmeutvecklingen ökar...
Energin i batteriet räcker inte långt för att värma upp motorn men vid närmare eftertanke är det kanske inte det man är ute efter
Dina "glödstift" är temperaturgivare: 1 tempmätaren/varningslampan, 2 insprutningen/tomgångsjusteringen, 3 förvärmningsautomatiken/glödstiften i motorn.
Värmepaket kan salmma igen på kort tid om man råkar använda fel glykol. Det är livsviktigt att endast använda originalglykol och destillerat vatten!
Värmepaket kan salmma igen på kort tid om man råkar använda fel glykol. Det är livsviktigt att endast använda originalglykol och destillerat vatten!
Ge inte upp, det är inte sommar riktigt än och sen komer ju en ny vinter [;)]
Om tempmätaren står på normalt läge ska du givetvis ha hygglig värme, har du inte det så är det antagligen värmepaketet som är igensatt. Om temperaturen inte går upp vid landsvägskörning bör du nog se över termostaten.
Att dieselmotorn tappar temperatur på tomgång är ett problem som hör ihop med konstruktionen.
Om tempmätaren står på normalt läge ska du givetvis ha hygglig värme, har du inte det så är det antagligen värmepaketet som är igensatt. Om temperaturen inte går upp vid landsvägskörning bör du nog se över termostaten.
Att dieselmotorn tappar temperatur på tomgång är ett problem som hör ihop med konstruktionen.