Avgaser i vevhusvent

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sebastian

Avgaser i vevhusvent

Post by sebastian »

Tjena!

Fick problem med min R5 GTS igen.

Klarade inte kylan riktigt som jag tänkt mig. Med en månad kvar att leva tills det är dags att ta fram sommarbilen igen.

Gav mig hemmifrån och efter en 5km tappade den all kraft på motorvägen och till slut stod jag still. Såg då att det börjat ryka under huven och öppnade.

En kylarslang på baksidan av motorn var av.
Efter att ha tagit mig till jobbet med taxi och sedan åkt tillbaka till bilen på kvällen så startar den men går bara på 2-3 burkar och avgaser kommer ut ur vevhusventen vid luftburken.

(Om någon undrar. Japp, den kan starta på två burkar. Gjorde den förut när jag glömt att sätta på två tändkablar)

Så gissar på en ispropp någonstans i vevhusventen! Låter detta troligt? Något vanligt fel på dessa modeller? Vet att det andra franska märket har detta problem.

Motorn måste ha gått hyfsat varmt eftersom den tappad all kraft också. Troligt med kolvras?

Inge klegg i olja och blåröker inte.

Vart brukar dessa bilar frysa?

Tacksam för svar
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Hej
Kontrolera först vilka cylindrar som felar. Sedan får du se om den får gnista, kopretion. Kanske är det topplockspackningen, det behöver väll inte bli vatten i oljan eller blå rök det beror väll på var den har blåst igenom?
FY
Post Reply