Frågor om Clio 16V -91
Moderator: Forumpolisen
Frågor om Clio 16V -91
Hejsan alla!
Jag är helt ny här på forumet. Ja har lite funderingar om Clio 16V
-91. Ja ska kanske åka en sån till nästa helg. Men ja är lite nyfiken på så mycket fakta om bilen som det bara går att få tag på!
Fördelar, nackdelar! Pris reservdelar. m.m Hållbarhet. var man kan köpa styling o tuning grejer. Tack på förhand!
Mvh Mattias
Jag är helt ny här på forumet. Ja har lite funderingar om Clio 16V
-91. Ja ska kanske åka en sån till nästa helg. Men ja är lite nyfiken på så mycket fakta om bilen som det bara går att få tag på!
Fördelar, nackdelar! Pris reservdelar. m.m Hållbarhet. var man kan köpa styling o tuning grejer. Tack på förhand!
Mvh Mattias
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Hej!
Var det dig jag pratade med i telefon? Var lite stressad vid tillfället så jag glömde bort en del grejer.
Men som sagt, man kan utgå från att 16V´n är hårt körd - hjulupphängningen går det kanske hårt åt då? Kolla däcken, slitaget osv. Gör ordentlig provkörning, kolla läckage och känn efter ordentligt. Ta en kik på växelspaken, körde en 16V där spaken rörde sig flera centimeter när man gasade o motorbromsade. Just motorn verkar tåla mycket - men glöm inte fråga när kamremmen är bytt. Det brukar vara ganska så dyrt att byta denna, iofs kan du skruva själv bör det inte vara några problem.
Reservdelar handlar man med fördel hos Autofrance som du har rabatt hos om du är medlem i klubben.
Styling/tuning-företag hittar du länkar till i klubbens länkarkiv!
Edit: glömde bytesintervallet på kamremmen, 5 år eller 12.000 mil är rekommendationerna från Renault har jag för mig. Sök om detta annars, vet att det finns mycket skrivet om det.
Mvh,
Var det dig jag pratade med i telefon? Var lite stressad vid tillfället så jag glömde bort en del grejer.
Men som sagt, man kan utgå från att 16V´n är hårt körd - hjulupphängningen går det kanske hårt åt då? Kolla däcken, slitaget osv. Gör ordentlig provkörning, kolla läckage och känn efter ordentligt. Ta en kik på växelspaken, körde en 16V där spaken rörde sig flera centimeter när man gasade o motorbromsade. Just motorn verkar tåla mycket - men glöm inte fråga när kamremmen är bytt. Det brukar vara ganska så dyrt att byta denna, iofs kan du skruva själv bör det inte vara några problem.
Reservdelar handlar man med fördel hos Autofrance som du har rabatt hos om du är medlem i klubben.
Styling/tuning-företag hittar du länkar till i klubbens länkarkiv!
Edit: glömde bytesintervallet på kamremmen, 5 år eller 12.000 mil är rekommendationerna från Renault har jag för mig. Sök om detta annars, vet att det finns mycket skrivet om det.
Mvh,
Yes det var jag! Okej... Är det dyra reservdelar??
Finns det nån i stockholm som skulle har en clio 16V, som har lust att mötas upp nånsatns?
Ja känner att det vore nice att få test köra en lite försiktigt innan ja åker neråt i landet o kollar på den.
Nån snäll herre lr dam som har lust??
Mvh Mattias
Finns det nån i stockholm som skulle har en clio 16V, som har lust att mötas upp nånsatns?
Ja känner att det vore nice att få test köra en lite försiktigt innan ja åker neråt i landet o kollar på den.
Nån snäll herre lr dam som har lust??
Mvh Mattias
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Vet inte om de är dyra jämfört med andra märken och modeller. Men som sagt, Autofrance är allt som oftast billigare än exempelvis Mekonomen. Ett kopplingspaket som inkluderar tryckplatta, lamell och urtrampningslager kostar hos Mekonomen 1481:- medan Autofrance tar 850:-. Kylarslangarna är det enda jag varit med om hittills som Autofrance faktiskt varit dyrare än Volvo på, hos Autofrance kostade det 1000:- + moms medan Volvo tog ca 780:-.