koppling
Moderator: Forumpolisen
Hej rejo
Finsk?
Det är trångt. Har inte bytt koppling på en 19. Men generelt är det så att du måste låssa på tex styrleden sedan skruvarna till drivaxeln därefter kan du dra ut drivaxeln från växellådan. Var försiktig när du gör detta på vissa bilar kan lagrerna sitta löst och ramla ner i växellådan och det är inte kul.Sedan kan du låssa bultarna till växellådan. Vad jag har tittat så skall det gå att dra ut den utan att sänka motorn. Sedan behöver du en centreringsdon för att få plattan på plats. Kan vara lite knepigt att få den centrerat så att du får in växelådan. Glöm inte att byta uttrampningslagret också.Detta är lite allmänt för framhjulsdrvna bilar. Kan vara att du får låssa på andra saker också för att få ut växelådan.
Ta det försiktigt och lycka till
FY
Finsk?
Det är trångt. Har inte bytt koppling på en 19. Men generelt är det så att du måste låssa på tex styrleden sedan skruvarna till drivaxeln därefter kan du dra ut drivaxeln från växellådan. Var försiktig när du gör detta på vissa bilar kan lagrerna sitta löst och ramla ner i växellådan och det är inte kul.Sedan kan du låssa bultarna till växellådan. Vad jag har tittat så skall det gå att dra ut den utan att sänka motorn. Sedan behöver du en centreringsdon för att få plattan på plats. Kan vara lite knepigt att få den centrerat så att du får in växelådan. Glöm inte att byta uttrampningslagret också.Detta är lite allmänt för framhjulsdrvna bilar. Kan vara att du får låssa på andra saker också för att få ut växelådan.
Ta det försiktigt och lycka till
FY
rejo värkar inte vara en "riktig mekaniker" från Volvo eller någon annan värkstad. För då skulle han inte behöva fråga om detta. Jag antar att han är en hemmafixare som jag. Jag kan inte se vitsen med att ta ut hela motorn om du får in växellådan i hjulhuset. Kanske på en Clio där du är tvungen att sänka motorn. Bytte lameller på en Peugeot205 för två år sedan. Hadde tillgång till lyft och stöd för växellådan som gick att dra ut i hjulhuset.Det tog mig ca: två timmar det var första gången för mig och jag tog det försiktigt. En riktig mekaniker skulle göra det på halva tiden.Att då lyfta ut drivpaketet med allt vad det innebär gör mig lite fundersam tid är ju pengar. Sedan att låssa på några bultar och sätta dit en ny koppling om man har en bra centreringsdon är ju inte så besvärligt. Men säkert fins det bilar där du är tvungen att lyfta motorn.Jag vet ju inte hur dom gör på Volvo, men det skrivs inget om det i mina Verkstadshandböcker.
FY
FY
FY
FY