koppling

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
reijo
Posts: 1
Joined: 12 Dec 2004, 15:49
Location: Sweden

koppling

Post by reijo »

har en renault 19 chamade 92a.
kopplings byte på den ska man lyfta ur motorn för att få ut kopplingen
har plockat ur skruvarna till kopplingen men det ser jävligt trångt utmot hjulhuset.tacksam för svar hälsn reijo
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej rejo
Finsk?
Det är trångt. Har inte bytt koppling på en 19. Men generelt är det så att du måste låssa på tex styrleden sedan skruvarna till drivaxeln därefter kan du dra ut drivaxeln från växellådan. Var försiktig när du gör detta på vissa bilar kan lagrerna sitta löst och ramla ner i växellådan och det är inte kul.Sedan kan du låssa bultarna till växellådan. Vad jag har tittat så skall det gå att dra ut den utan att sänka motorn. Sedan behöver du en centreringsdon för att få plattan på plats. Kan vara lite knepigt att få den centrerat så att du får in växelådan. Glöm inte att byta uttrampningslagret också.Detta är lite allmänt för framhjulsdrvna bilar. Kan vara att du får låssa på andra saker också för att få ut växelådan.
Ta det försiktigt och lycka till
FY
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Enligt Haynes så ska det gå att byta med motorn i men jag håller med om att det ser trångt ut. Har inte provat (än)..
/e
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Jag har bytt på en clio. Där fick man sänka hela motorn vad jag kommer i håg ca:20-30cm, för att få ut växellådan i hjulhuset. Men som Erik skriver så skall detta inte behövas på en R19
FY
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

"Riktiga mekaniker" på Volvo som har grejor att lyfta med tar nog oftast ut hela drivpaketet, det går fortare än att böka inne i hjulhuset med växellådan!
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

rejo värkar inte vara en "riktig mekaniker" från Volvo eller någon annan värkstad. För då skulle han inte behöva fråga om detta. Jag antar att han är en hemmafixare som jag. Jag kan inte se vitsen med att ta ut hela motorn om du får in växellådan i hjulhuset. Kanske på en Clio där du är tvungen att sänka motorn. Bytte lameller på en Peugeot205 för två år sedan. Hadde tillgång till lyft och stöd för växellådan som gick att dra ut i hjulhuset.Det tog mig ca: två timmar det var första gången för mig och jag tog det försiktigt. En riktig mekaniker skulle göra det på halva tiden.Att då lyfta ut drivpaketet med allt vad det innebär gör mig lite fundersam tid är ju pengar. Sedan att låssa på några bultar och sätta dit en ny koppling om man har en bra centreringsdon är ju inte så besvärligt. Men säkert fins det bilar där du är tvungen att lyfta motorn.Jag vet ju inte hur dom gör på Volvo, men det skrivs inget om det i mina Verkstadshandböcker.
FY
FY
Post Reply