kamremmsbyte
Moderator: Forumpolisen
kamremmsbyte
tja! är det någon som vet hur märkningen av kammhjulen ser ut, och hur dom ska stå när motorn är nollaställd?
På kamhjulet kan det finnas flera märkningar men den största brukar vara till kamrems inställningen.Sedan fins det en märkning på kåpan eller blocket, dess skall vara ens. Ettan skall då vara i tändningsläge ventilerna stängda, rotorn skall peka på ettans tändkabel. På vevstagshjulet fins det liknande märken och då skall ettans cylinder vara i topp.
MVH
FY
MVH
FY
Ett annat sätt är att själv märka både på hjulen och den gamla remmen, sedan är det bara att föra över märkena på den nya remmen, då vet man att det kommer sitta precis som från början.
Jag kan tillägga att det var ingen liten op att byta på dti motorn, jag tappade räkningen på hur många gånger jag fick höja och sänka motorn för att kunna lägga på remen, fick dessutom bygga ett specialverktyg för att hålla vevaxeln när jag skulle lossa centrumbulten.Efteråt har jag fått tips om att det brukar finnas möjligheter till detta vid kopplingskåpan,har jag aldrig tänkt på... 7500 mil mellan bytena, snart dax för andra bytet
// Ola
Jag kan tillägga att det var ingen liten op att byta på dti motorn, jag tappade räkningen på hur många gånger jag fick höja och sänka motorn för att kunna lägga på remen, fick dessutom bygga ett specialverktyg för att hålla vevaxeln när jag skulle lossa centrumbulten.Efteråt har jag fått tips om att det brukar finnas möjligheter till detta vid kopplingskåpan,har jag aldrig tänkt på... 7500 mil mellan bytena, snart dax för andra bytet
// Ola