Coolelf

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Coolelf

Post by FUNGYEE »

Hej
Skall nu fylla kylsystemet. Var köper man det billigaste coolelf eller Glaceulen.
Topplockspackningen hadde fräts sönder vid tvåans cylinder ock var på väg att gå vid trean också. En av ventilerna insuget läckte.
Tvättning av topplocket,vakumtest planslipning,fräsning av ventilsetet,Vipparmarna efterjustering,komplet sotningssats,nya topplocksbultar och ny spännrulle till kamremmen som jag inte bytte när jag satt dit en ny remm.Stax över 3000kr.
I morgon börjar arbetet med att få delarna på plats.
Frågade lite om kylarvätskor. Det är vist flera än Renault motorer som är känsliga för vissa kylarvätskor.Jag trodde att aluminiomtopp som aluminiumtopp, men så är det inte. Det andvänds vist olika legreringar sammansättningar vid tillvärkning av motorer som då reagerar olika i kontakt med vätskor.
Så det är bara att bita i det sura äpplet och köpa coolelf. Men skulle vara bra om man kunde köpa det billigare än på Volvo.
Tack på förhand
MVH
FY
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Autofrance har.. om han är billigast vet jag inte men det borde han vara...
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Tack
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Rejmes tar 70:- per liter ifall nån undra.
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Kanske därför min topplockspackning också rök.. Hade taskigt med kylarvatten och hittade nåt billigt i farsans garage, från biltema..

Var köpte du grejerna Fungyee? Jag skall köpa topplockspackning, kamrem, topplocksbultar, generatorrem, ventilkåpspackning mm..
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

hej
Ser att du bor i Stockholm. Jag bodde i Danderyd när jag var ung, nu bor jag i Göteborg.
Det lättaste är att låta firman som kontrolerar din topp fixar alla grejerna.Billigaste blir det om du ringer runt och köper sakerna där de är billigaste. Men risken är ju att du kanske får fel saker och vad det innebär.
Glöm inte spännrullen till kamremmen
MVH
FY
Post Reply