Renault 16-70

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rikard
Posts: 2
Joined: 05 Dec 2004, 18:43
Location: Sweden

Renault 16-70

Post by Rikard »

Hej på er!
Vet någon var man kan hitta en topplockspackning til ovanstående bil?
Vore tacksam för andvändbara tipps angående luftning av värmesystemet o andra värdefulla tips angående denna fantastiska bil.
MVH
Sven Edéus[:)]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Topplockspackning... kanske Benny på Autofrance (042-201620) har eller Kjell Svensson (042-77008.

Vid luftning av värmesystemet så skall man nypa två slangar, har för mig att det var den som kommer ut på värmepaketets högra sida, om man sitter i bilen....samt en liten slang som kommer uppifrån på vattenpumpen sedan köra med förhöjd tomgång och lufta...
Det är svårt att förklara detta... men när jag gjorde det på min R16 -70 så har jag för mig att det även stod i instuktionsboken hur man gjorde fick dock ändå problem med luftningen efterssom värmepaketet sitter så pass mycket högre än motorn...så jag fyllde först värmepaketet tills det att det rann ut glyckol i avluftingen ( som skall sitta på den lilla slangen som kommer uppifrån på vatten pumpen)jag fyllde genom att lossa värmepaketets vänstra slang sedan utförde jag proceduren att nypa slangar och lufta...
Vet inte om detta hjälpte samt att denna förklaring gäller en TL men fungerar typ likadant på en TS
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Hej!

Jag har lite bilder och instruktioner om luftning av kylsystemet på min R16 sida:
http://www.r16site.com/tips/Bleeding.htm
Instruktionerna på engelska eftersom de flesta som är intresserade av R16 inte bor i Sverige...
Post Reply