..

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
olafson
Posts: 1
Joined: 04 Dec 2004, 17:17
Location: Sweden

..

Post by olafson »

..
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Du skall kunna kan låsa upp med nyckel! Men dörrlåsen kärvar ofta ihop totalt genom att de aldrig används. Har du otur går låscylindrarna bara runt utan eftekt. Har du tur kan du få låsen att börja "ta" genom att spreja in CRC 5-56 eller dylikt. I annat fall gäller det att känna en biltjuv... eller en låsmed!
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Hej på er. Jag lånar tråden lite.

Jag har exakt samma problem att ibland fungerar inte fjärrnyckeln.
Larm och immobilizer sitter kopplad mot fjärrnyckeln så jag kan inte åka iväg trots att jag öppnar dörren med vanliga nyckeln. Då går dessutom larmet.
Så jäkla irriterande. Fick lämna bilen på stan igår och ta bussen hem istället.
Jag kan däremot inte se något läckage från antennen.
Jag har varit med om detta ett par ggr tidigare, men efter några timmar fungerar fjärren igen. Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

En dum fråga kanske. Men har du kollat så du har batteri i fjärren ? Är det dåligt med ström i batteriet så kan den fungera enstaka ggr, men trycker man mycket på den drar den ur det lilla som finns !. Bara en fundering ja hade =)
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

hej igen,
Jag bytte batteri i fjärren för bara någon månad sedan så det är inte problemet.

Jag har beställt en ny nyckel iaf. Hade bara en innan så det är nog vettigt att ha en i reserv oavsett vad problemet är. 1200:- = mindre roligt.
Jag har nu även bytt antenn+antennfäste och tätat som en galning.
Köpte även en begagnad IR mottagare från skroten som var väldigt ren och fin. Den gamla såg rätt sliten ut, med saltavlagringar och annat bös på.

Felet kvarstår, men jag börjar misstänka att problemet är ett glapp i kontakten mellan kablage och IR mottagare (Den stora 4-poliga(tror jag)) kontakten.
Sist när jag råkade ut för problemet så öppnade jag dörren med vanliga nyckeln och skruvade ner hela panelen (larmet skrek runt hela bilen under denna operation). Sen kopplade jag ur kontakten till IR-mottagaren och gnodde lite på den och sen när jag satt dit den igen så funkade det helt plötsligt.
Tänkte jag skulle klippa av kablaget och byta kabelskor med (just in case). Sen får vi se hur det går, men i dagsläget väntar jag till den nya nyckeln ska komma...
Jag hör av mig när jag vet hur det gick.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Kan man bara byta ut IR så där ? Är inte den kopplad till nyckeln ? Jag har för mig att den mottagare som sitter i bilen går endast till den specifika nyckeln ?

Stämmer detta eller ?
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Nej, avkodningen av nyckeln sker inte i mottagaren.
Du kan alltså ta en likadan mottagare från en annan bil och koppla in. Denna fungerar sedan precis lika bra som den som satt i från början (om den inte är trasig) :)
R17TSi
Posts: 61
Joined: 05 Mar 2004, 21:15
Location: Helsingborg
Contact:

Post by R17TSi »

Hej belzebub och ni andra

Tycker att det verkar förrvirrat här... [:)]

För det första så måste mottagaren i bilen och <b>PLIP</b>:en (sitter i nyckelhuvudet fr. -91) vara matchande. Det är olika koder på både mottagare och <b>PLIP</b>:ar. Det går inte att ta en mottagare från en annan bil och tro att det ska funka. Då får man i så fall koda om mottageran. Det gör man på lite olika sätt beroende på generation av <b>PLIP</b>.
Och du har en Laguna med immobiliser. Då kan man inte starta bilen om man öppnar med nycklen och larmet har aktiverat sig. För att sätta immobilisern ur funktion behöver du den 4-siffriga koden till bilen som ska knappas in via färddatorn och gaspedalen.
Förfarande står i bilens manual... (<i>rtfm</i>) [8D]



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by belzebub</i>
<br />Hej på er. Jag lånar tråden lite.

Jag har exakt samma problem att ibland fungerar inte fjärrnyckeln.
Larm och immobilizer sitter kopplad mot fjärrnyckeln så jag kan inte åka iväg trots att jag öppnar dörren med vanliga nyckeln. Då går dessutom larmet.
Så jäkla irriterande. Fick lämna bilen på stan igår och ta bussen hem istället.
Jag kan däremot inte se något läckage från antennen.
Jag har varit med om detta ett par ggr tidigare, men efter några timmar fungerar fjärren igen. Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Om ni läser ovan så bytte jag IR-mottagare till en från skroten från Jönköping och det fungerade alldeles utmärkt. Jag hörde med en kille på Bilia innan jag gjorde detta som sa att koderna lagras på ett annat ställe. Det går lixom kablage från mottagaren till ett annat ställe i bilen där fjärrnyckeln avkodas.
Om man däremot ska byta denna enhet eller fjärrnyckeln så kan man ju givetvis inte bara ta en från skroten, men det var inte så jag skrev tidigare heller, eller hur.
Post Reply