vx låda laguna -00

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
gulis
Posts: 7
Joined: 28 Nov 2004, 15:53
Contact:

vx låda laguna -00

Post by gulis »

fins det nån på forumet som vet hur en laguna beter sig om lammellerna
plötslig tar slut.går det att lägga i vx i jalla fall och bilen inte
driver och blir det bara plötsligt min j--la renault bara slutade
att driva när jag svängde i en korsning och petade i tvåan käns helt ok att lägga i alla vx utan att koppla först fast motorn går,,'
eller är det lådan som havererat men det skulle kanske låta lite illa då eller mycket glad för lite svar det brukar ju inte vara så billigt att laga dessa renaulter för en som inte har tid under vinter halvåret
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Har du kontrollerat så att inte en drivaxel har gått av!
gulis
Posts: 7
Joined: 28 Nov 2004, 15:53
Contact:

Post by gulis »

nej det har jag inte fast det borde man väll se om man hissar upp bilen.det gjorde jag ganska omgående.fast man vet ju aldrig,
hur beter den sig om koplingen bara dör
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Lamellskivan är förbindelsen mellan motor och växellådan. Den har belägg på båda sidorna.Ser ut att vara av samma material som beläggen på trumbromsar.Beläggen är nitade om nitarna släpper eller något annat förstör beläggen, så blir det ingen förbindelse mellan motor och växellådan och då kan du gasa och växla hur mycket du vill men du kommer ingenstans.Försök att lysna och känna med handen om det hörs eller käns något när man lägger in växlarna prova alla plus backen.Blir det ingen driv i växellådan så är det förmodligen kopplingen.
MVH
FY
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om felet ligger i drivaxlarna (eller differentialdrev/utgående axlar) så bör hastighetsmätaren ge utslag när man lägger i växel och släpper kopplingen. Hastighetsmätardrevet mäter på kronhjulet såvitt jag vet. Står mätaren still måste felet ligga tidigare dvs i koppling eller växellåda
/erik
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Post by Peter M »

Hur gick det med ditt problem? Vad var felet? Verkar ha samma problem med min 95:a så det vore fint med en uppföljning av ditt problem.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag råkade ut för en "rolig" grej ,armen som påverkar kopplingen gick sönder så kolven till kopplingscylindern hoppade ur cylindern och låste kopplingen i kopplat läge, risken för att någon annan skulle råka ut för samma sak kan ju vara ganska liten,detta var ingen laguna (R25 med v6) så det kan vara lite olika fel ,innan man inspekterat noga vad det är.......
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Peter M
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2006, 17:59

Post by Peter M »

Tack för förslaget men det felet är inte aktuellt ety min koppling är mekaniskt manövrerar.
Håller på att plocka ner låda/koppling för att kika lite. Vi får se ikväll eller söndag beroende på när jag orkar och får tid.
Post Reply