Rally R4
Moderator: Forumpolisen
Man stoppar helt enkelt i en annan motor [:D] t.ex. 1108cc eller C3 motorn 1297cc (70hk) som finns i Super 5an. den går i men det blir lite trångt [:)]
1108 som fanns i R4 (aldrig i sverige pga avgas best.), R8, R10 m.fl. är rätt lik till utseendet för det otränade ögat. Ser gammalut etc. så bilprovningen inte ställer en massa dumma frågor. [8D]
C3 som satt först i R12 (hette då 810) är på ca 65hk och uppåt. I R5 Alpine har den 93hk och i R5 Alpine Turob 120hk.
Turbo är väl inte att rekomendera i en R4, om man inte vill typa om bilen, Det där med Sv Bilprovning igen...
Ha de'
1108 som fanns i R4 (aldrig i sverige pga avgas best.), R8, R10 m.fl. är rätt lik till utseendet för det otränade ögat. Ser gammalut etc. så bilprovningen inte ställer en massa dumma frågor. [8D]
C3 som satt först i R12 (hette då 810) är på ca 65hk och uppåt. I R5 Alpine har den 93hk och i R5 Alpine Turob 120hk.
Turbo är väl inte att rekomendera i en R4, om man inte vill typa om bilen, Det där med Sv Bilprovning igen...
Ha de'
Byta motor går ju farsan har en 4´a med 5 TS motor samt dennas 5 växlade växellåda.. den går bra..det blir som sagt lite trångt.... men lite ombyggnad så går det[:D][:D]
originalmotorn går även att trimma men den har endast en 3 lagrad vevaxel ( jmf 5 Ts motorn har 5 lagrat) så det går inte att trimma så mycket...
originalmotorn går även att trimma men den har endast en 3 lagrad vevaxel ( jmf 5 Ts motorn har 5 lagrat) så det går inte att trimma så mycket...
Tja, jag tycker en R4 är som bäst i 80 ... men för all del du kan visst byta motor och VÄXELLÅDA annars erhålles lätt 4 växlar back och 1 fram! Motorernas rotationsriktning är olika mellan olika modell av R5!
Det är egentligen varken speciellt krångligt eller trångt främre ramben och motorupphängning är lika i R4 och R5 med längsmonterad motor. Kylare och fläkt är olika, om du inte har en R4 av sen årgång. Vid ett ev. växellådsbyte får du även byta växelförare och lock på lådan om du tar en motor från en R5 med golvspak!
Det är egentligen varken speciellt krångligt eller trångt främre ramben och motorupphängning är lika i R4 och R5 med längsmonterad motor. Kylare och fläkt är olika, om du inte har en R4 av sen årgång. Vid ett ev. växellådsbyte får du även byta växelförare och lock på lådan om du tar en motor från en R5 med golvspak!