mer motorbuller
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
mer motorbuller
hej.
nu för någon dag sedan upptäckte jag att min motor börjatbullra som tusan.
Låter nästan som när brorsan satte 3tums rakt rör på sin Coupe. [}:)]
men det konstiga är att det bara bullrar i ettan och tvåan mellan 3500 - 4500 rpm.
Trodde först det var drivknutarna som fått stryk, men dem "knackar" inte när man kör långsamt med dem..
Växellådan kanske är paj? eftersom det hörst mest i ettan o tvåans växel ?!
Läste i föregående om krockskada... jag blev påkörd i front-höger, Kan det påverka mina motorfästen? det är trots allt 4 månader sedan sen volvo reparerade skadan. Ljudet borde väl uppkomma då?
Om det inte är någon fara så är det väldigt häftigt =) Burrar ju som en Rally bil och man tror instrumentbrädan ska skramla av [:D]
nu för någon dag sedan upptäckte jag att min motor börjatbullra som tusan.
Låter nästan som när brorsan satte 3tums rakt rör på sin Coupe. [}:)]
men det konstiga är att det bara bullrar i ettan och tvåan mellan 3500 - 4500 rpm.
Trodde först det var drivknutarna som fått stryk, men dem "knackar" inte när man kör långsamt med dem..
Växellådan kanske är paj? eftersom det hörst mest i ettan o tvåans växel ?!
Läste i föregående om krockskada... jag blev påkörd i front-höger, Kan det påverka mina motorfästen? det är trots allt 4 månader sedan sen volvo reparerade skadan. Ljudet borde väl uppkomma då?
Om det inte är någon fara så är det väldigt häftigt =) Burrar ju som en Rally bil och man tror instrumentbrädan ska skramla av [:D]
äh det är helt normalt på såna här [:D]
allvarligt talat, högre främre motorkudden är ganska vek så den kan ha gett upp. Du ser den nere vid underkanten på kylaren, det är ett gummiblock där det bara är två tunna gummiribbor som bär motorn. De hade i princip vittrat sönder på min R19. Den vänstra kudden under växellådan är robustare men värd o kolla likaså bakre fästet.
På låga växlar blir det mycket vridmoment som drar i motorfästena, det låter ju troligt att om en kudde är paj så slår vibrationer genom just då.
Om det inte är avgassystemet som glipar nånstans förstås. Eller slitna innerknutar... eller ....[;)]
allvarligt talat, högre främre motorkudden är ganska vek så den kan ha gett upp. Du ser den nere vid underkanten på kylaren, det är ett gummiblock där det bara är två tunna gummiribbor som bär motorn. De hade i princip vittrat sönder på min R19. Den vänstra kudden under växellådan är robustare men värd o kolla likaså bakre fästet.
På låga växlar blir det mycket vridmoment som drar i motorfästena, det låter ju troligt att om en kudde är paj så slår vibrationer genom just då.
Om det inte är avgassystemet som glipar nånstans förstås. Eller slitna innerknutar... eller ....[;)]