motorbuller
Moderator: Forumpolisen
motorbuller
Hej
Nån som kan förklara varför Renå's 1.7-motor väsnas så mycket? Jag syftar på lågfrekvent grundton, inte på andra rassel o skrammelljud.
Sådant lågfrekvent buller går rakt genom torpedväggen in i kupen hur mycket ljudisolering man än kastar in.. och blir oerhört tröttande vid långkörning. Mest blir det vid ca 2400 rpm dvs vid 90-100km/h där man ofta ligger
Har konstaterat att Volvon (iofs 5-cylindrig motor) inte alls ger den typen av ljudtryck, den tickar och surrar men trots att isoleringen mot kupen är väldigt knapp så blir det inte mycket buller... har inte heller hittat något kritiskt varvtal där det blir värre.
Vad beror den enorma skillnaden på? Saknar renå-motorn balansaxlar eller har det med resonanser i avgassystemet att göra? Eller går ljudet rakt ut genom motorblocket? Misstänkte att det var insugningsbuller men det ändras ju inte när man släpper upp gaspedalen och trottespjället stängs. Även i gamla volvo med 4-cylindriga B23 förvånades jag över att motorn gick så tyst, körde då Ford Taunus som dånade precis som renån...
Någon som har någon bra teori?
Nån som kan förklara varför Renå's 1.7-motor väsnas så mycket? Jag syftar på lågfrekvent grundton, inte på andra rassel o skrammelljud.
Sådant lågfrekvent buller går rakt genom torpedväggen in i kupen hur mycket ljudisolering man än kastar in.. och blir oerhört tröttande vid långkörning. Mest blir det vid ca 2400 rpm dvs vid 90-100km/h där man ofta ligger
Har konstaterat att Volvon (iofs 5-cylindrig motor) inte alls ger den typen av ljudtryck, den tickar och surrar men trots att isoleringen mot kupen är väldigt knapp så blir det inte mycket buller... har inte heller hittat något kritiskt varvtal där det blir värre.
Vad beror den enorma skillnaden på? Saknar renå-motorn balansaxlar eller har det med resonanser i avgassystemet att göra? Eller går ljudet rakt ut genom motorblocket? Misstänkte att det var insugningsbuller men det ändras ju inte när man släpper upp gaspedalen och trottespjället stängs. Även i gamla volvo med 4-cylindriga B23 förvånades jag över att motorn gick så tyst, körde då Ford Taunus som dånade precis som renån...
Någon som har någon bra teori?
hej!
Det ljud med låg frekvens som du hör är förmodligen ett resonansljud. Alla motorer har vad som kallas ett "kritiskt" varvtal där dom upplevs som "dåligt balanserade". Om du skulle placera en motor på marken och därefter starta den så skulle du aldrig märka av vibrationerna utan att först ha lagt handen på den. Av detta kan vi dra slutsatsen att ljudet inte kommer från själva motorn utan att det alstras av den del i vilken motorn är monterad, i detta fall karossen. Dom tre vanligaste orsakerna till dessa vibrationer är, motorupphängningarna, momentstag och avgassystem. I bilar som varit hårt krockade kan det hända att monteringshålen i karossen har flyttats och på så sätt orsakar att upphängningarna inte kan monteras utan "förspänning". Vad gällert din bil vet jag inte hur upphängningarna är ordnade, men gissar att dom är tre till antalet. Om det låter sig göras utan risk för att motor eller växellåda "flyttar sig" så kan du lossa samtliga skruvar och muttrar i fästanordningarna och provköra. Nästa steg blir att lossa alla upphängningar i avgassystemet och istället låta det hänga i snören på de ställen de annars skulle slå emot eller skrapa i backen. Har du någon detalj som är monterad mellan motor och torpedvägg, ex ett gasreglage, så kan det ge upphov till att hela torpeden agerar som ett ljudmembran.
Det ljud med låg frekvens som du hör är förmodligen ett resonansljud. Alla motorer har vad som kallas ett "kritiskt" varvtal där dom upplevs som "dåligt balanserade". Om du skulle placera en motor på marken och därefter starta den så skulle du aldrig märka av vibrationerna utan att först ha lagt handen på den. Av detta kan vi dra slutsatsen att ljudet inte kommer från själva motorn utan att det alstras av den del i vilken motorn är monterad, i detta fall karossen. Dom tre vanligaste orsakerna till dessa vibrationer är, motorupphängningarna, momentstag och avgassystem. I bilar som varit hårt krockade kan det hända att monteringshålen i karossen har flyttats och på så sätt orsakar att upphängningarna inte kan monteras utan "förspänning". Vad gällert din bil vet jag inte hur upphängningarna är ordnade, men gissar att dom är tre till antalet. Om det låter sig göras utan risk för att motor eller växellåda "flyttar sig" så kan du lossa samtliga skruvar och muttrar i fästanordningarna och provköra. Nästa steg blir att lossa alla upphängningar i avgassystemet och istället låta det hänga i snören på de ställen de annars skulle slå emot eller skrapa i backen. Har du någon detalj som är monterad mellan motor och torpedvägg, ex ett gasreglage, så kan det ge upphov till att hela torpeden agerar som ett ljudmembran.
Yr, jo jag trodde att motorvibrationer gick ner i subramen och sen ut i karossen som sätts i svängning och fungerar som högtalarmembran. Om man varvar motorn med öppen huv hör man att det blir bra ljudtryck i motorrummet. Det konstiga är att om man samtidigt känner på subramen så känner man inga nämvärda vibrationer. Så där föll den teorin. Avgassystemet hänger fritt i sina gummibussningar som är fräscha. Dessutom borde det ju inte bullra mest i motorrummet om avgassystemet tog mot karossen nånstans längre bak. Insug och avgasljud verkar uteslutna eftersom ljudtrycket inte ändras med gaspådraget.
Motor och låda står på tre gummikuddar, två är nybytta så jag vet att det inte är några spänningar. Men visst, subramen är stumt skruvad mot karossen i ett av fästena (det ska vara så) så risken finns att stomljud går över i karossen. Nu har jag iofs moddat lite och lagt en gummibussning även där, kanske hjälpte det lite.
Enda rimliga förklaringen jag hittar till bullret är att det är motorns egen rörelse som gör att motorblocket agerar högtalarmembran där det sitter inklämt mellan innerskärmar o torpedvägg... Sen är det kanske när man träffar kuperesonansen frekvensmässigt som torpedväggen börjar fladdra med och ljudtrycket i kupen byggs upp? De här bilarna är nog inte bättre än så men jag skulle ändå vilja veta vad saker beror på. Har en accelerometer liggande, tror jag ska prova spåra vibrationsutbredningen med den och oscilloscope nån gång..
Det sitter faktiskt en vikt monterar längst fram i fronten bakom stötfångaren, misstänker att Renås konstruktörer försökt att flytta ett resonansproblem till en lägre frekvens.
Motor och låda står på tre gummikuddar, två är nybytta så jag vet att det inte är några spänningar. Men visst, subramen är stumt skruvad mot karossen i ett av fästena (det ska vara så) så risken finns att stomljud går över i karossen. Nu har jag iofs moddat lite och lagt en gummibussning även där, kanske hjälpte det lite.
Enda rimliga förklaringen jag hittar till bullret är att det är motorns egen rörelse som gör att motorblocket agerar högtalarmembran där det sitter inklämt mellan innerskärmar o torpedvägg... Sen är det kanske när man träffar kuperesonansen frekvensmässigt som torpedväggen börjar fladdra med och ljudtrycket i kupen byggs upp? De här bilarna är nog inte bättre än så men jag skulle ändå vilja veta vad saker beror på. Har en accelerometer liggande, tror jag ska prova spåra vibrationsutbredningen med den och oscilloscope nån gång..
Det sitter faktiskt en vikt monterar längst fram i fronten bakom stötfångaren, misstänker att Renås konstruktörer försökt att flytta ett resonansproblem till en lägre frekvens.
Hej!
Det kan vara så att subframen kommer i svägning pga felkonstruktion. Den vikt som är monterad i fronten har förmodligen till uppgift att dämpa svängningarna i karossen. Om du vill montera något vibrationsfritt i karossen så ta lärdom av hur stötdämparnas övre infästning är konstruerad(en gummibussning med krage, en utan och en rörstyrning). Att endast lägga en gummibussning mellan subframen och karossen resulterar bara i att vibrationerna överförs via fästskruven.
Det kan vara så att subframen kommer i svägning pga felkonstruktion. Den vikt som är monterad i fronten har förmodligen till uppgift att dämpa svängningarna i karossen. Om du vill montera något vibrationsfritt i karossen så ta lärdom av hur stötdämparnas övre infästning är konstruerad(en gummibussning med krage, en utan och en rörstyrning). Att endast lägga en gummibussning mellan subframen och karossen resulterar bara i att vibrationerna överförs via fästskruven.