lackering av bas????

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Perka

lackering av bas????

Post by Perka »

hejsan hoppsan everyone!!
Har en liten fråga osm jag hoppas nån vänlig själ kan svara på...
Fick en spontan tanke att lackera konen i basen, bara för att få de så enhetligt som möjligt i bilen.. så frågan är går det??? va ska jag ha för färg?? nån som gjort de?? va kan gå fel?? Basen jag tänkte lacka är en MDS Audiophile 10" men slät kona utan fasplugg.

Tackar för svar boys and girl!

MVH///perka

(clio Rsi nu med nytt ljud på G efter inbrott[}:)])
zapoq

Post by zapoq »

hmm, tänk på att använda en tunn lack i så fall.. Eller de beror på, hur nogran man är med att de ska låte super duper perfekt.. Högtalaren får ju ett annat slag motstånd.. Inte speciellt märkvärdigt.. Men som sagt tunn lack..
lljungberg

Post by lljungberg »

Det kan kosta pengar... Risken är att basen blir förstörd av målning (på konen). Vill man absolut ha baselement i samma färg som bilen t.ex. så rekommenderar jag att man använder baselement som är billiga nog så att man inte blir bankrutt av att förstöra dem. Risken är dels att man kan lösa upp limmet i konen, både det som håller ihop konen med upphängningarna och det som konen är impregnerad med (dyra element är ofta impregnerade i konen). Bäst chans att lyckas har man med element med tunga koner i glasfiber eller liknande. Men varje gram man lägger på extra ändrar elemenets parametrar, man sänker resonansfrekvensen med troligen ökar Q-värdet (låter troligen "tjockare" i basen, inte så snärtigt).
Perka

Post by Perka »

Tackar för det svaren boys...
Har iaf provat nu och finishen blir läcker men har ju inte provlyssnat den än. Vi får hoppas att de inte blir allt för j[:D]vligt illa. Jag återkommer men ljudresultat ifall...

//perka
(Clio ris,"den lilla gröna dävulen")
flygrc
Firstname: Ola
Surname: Olofsson

Post by flygrc »

Om man lackar med billack så väger den ca 50 gram/m2 (solidlack) kan det påverka funktionen?
jag menar det kan inte bli mycket yta.
// Ola
Post Reply