"durande" ljud
Moderator: Forumpolisen
"durande" ljud
Jag har fått ett "durande" ljud i bilen när man drar iväg.Det börgade med att det lät när man drog ordentligt men nu kommer det bara man släpper koplingen vid trafikljusen.Den har läckt i servot tidigare och det kommer en liten liten pöl om man står en längre tid.Jag funderar på ifall det kan vara vxlådsolja.Jag "tappade" styrspindeln för ett tag sedan så det drog ur drivaxeln ur tätningen så jag lagade den lite provesoriskt med en slangklemma och efter det så hadde jag i ny olja (ok q8,innan hadde jag en volvo olja).Det "hugger" lite när det är kalt ute och så var pappas Laguna 2,0T tidigare med tills dom bytte till den där volvo oljan ,så jag trodde att det var oljan som var sämmre.Det kanske är så lätt att oljan är "slut" [;)] .Har inte kolla det än,Det är ju så j-vla jävligt att komma åt där fram,Men jag skall ta tag i det till helgen (om inte lådan har rasat inan dess).
Det är svårt att beskriva ljudet
Det är svårt att beskriva ljudet
Hur gör man för att "tappa" styrspindeln? Det låter livsfarligt...
Vilken sida var det du tappade
Vänster drivaxel går att dra ut ur slutväxeln, men bälgen går förstås sönder om man inte lossar den först. För att ta loss den högra drivaxeln ska man slå ur en sprint, nu är den kanske avklippt? Slutväxel och knutar lär väl ta stryk då, kanske det som låter? Har själv haft problem med "huggande" i kallt och fuktigt väder men det försvann *nästan* helt när jag bytte höger motorkudde fram
Vilken sida var det du tappade
Vänster drivaxel går att dra ut ur slutväxeln, men bälgen går förstås sönder om man inte lossar den först. För att ta loss den högra drivaxeln ska man slå ur en sprint, nu är den kanske avklippt? Slutväxel och knutar lär väl ta stryk då, kanske det som låter? Har själv haft problem med "huggande" i kallt och fuktigt väder men det försvann *nästan* helt när jag bytte höger motorkudde fram
Alla motorkuddar är nya så det är det nog inte.Det drog ur den på den sidan som sprinten inte sitter på men belgen klarade sig rätt bra endå (den satt kvar i lådan).Troligt vis hadde vi inte dragit till den lilla bulten som håller fast spindeln i länkarmen när vi bytte motor.Men det knepiga var att den var besiktad utan anmärkning och framvangnsinställning var gjord.Som tur var så skulle jag vända på en grusplan hos en kompis (kändes ju sk*t bra när man hadde haft körkortet i ca 6tim [:D]).Det är nog att det är dårligt med olja i lådan tror jag.