generator
Moderator: Forumpolisen
generator
ska byta min generator påmin R5 GTS -86 är en PARIS-RHONE som sitter i bilen nu. Kolla runt lite på www.fbt.se och det fanns andra märken än PARIS-RHONE såg jag. Kommer dessa att passa på min? eller är det en PARIS-RHONE jag ska köpa?
Hej!
Om en växelströmsgenerator slutar att ladda pga ålder så är risken stor att kollektorns släpringar(placerade på rotorn) också är nerslitna. Dessa går att byta, men detta arbete är inget för en "amatör". Om någon eller några av likriktardioderna har förstörts så är det liten mening med en reparation eftersom dom kostar en hel del(plus i vissa fall åtskilligt med arbete). En annan detalj som kan krångla är spänningsregulatorn(idag inbyggd i de flesta växelströmsgeneratorer). På det hela taget så kan man säga att en ny eller bytesgenerator är att föredra.
Om en växelströmsgenerator slutar att ladda pga ålder så är risken stor att kollektorns släpringar(placerade på rotorn) också är nerslitna. Dessa går att byta, men detta arbete är inget för en "amatör". Om någon eller några av likriktardioderna har förstörts så är det liten mening med en reparation eftersom dom kostar en hel del(plus i vissa fall åtskilligt med arbete). En annan detalj som kan krångla är spänningsregulatorn(idag inbyggd i de flesta växelströmsgeneratorer). På det hela taget så kan man säga att en ny eller bytesgenerator är att föredra.