R19 16v låsmekanism ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
plirum

R19 16v låsmekanism ?

Post by plirum »

Hej!

Köpte en R19 16v idag, är säkert lite riskabelt då den ej har varken servicebok eller några som helst kvitton.. dock verkar den vara i ett allmänt bra skick med få fel.. rolig att köra som få dessutom!

Hursomhelst, ett fel (?) som verkar lite skummt som jag inte visst när jag köpte bilen var dock att hela låsmekanismen verkar lite märklig..

Jag kan bara låsa bilen med hjälp av fjärrlåsknappen om jag sitter inne i bilen, och då låser den bara tre dörrar av fyra hela tiden...har bara lyckats att låsa bilen utifrån en gång, då jag säket försökte i nån minut eller två...
Jag kan oxå låsa/låsa upp upp alla dörrar manuellt innifrån kupén, men ej låsa/låsa upp bilen med nyckeln, varken i passagerardörren, eller förardörren ?

Dessutom fick jag bara med en nyckel, så man är ju lite orolig över larm etc etc...

Någon som har några idéer om det hela ? ... kanske är det så enkelt som att det hjälper att byta batteri i nyckeln, den sista dörren som inte låser sig ändå kan jag isåfall leva med, då jag ju alltid kan låsa den "manuellt".. det som känns lite B nu är ju att jag inte kan ha bilen helt låst när jag lämnar den...

Spred sig oxå en skumm bensinlukt i kupén efter att jag tankade (fullt) för första gången förut idag, har ej kännt av den vid mina provkörningar förut, trots att jag ej haft fläkten på.. vad detta beror på/hur allvarligt det verkar, är för tillfället inte helt klart.. om den går över snabbt är det nog inget som jag tänker ta akut tag i, men vi får väl se...

Annars är bilen som sagt riktigt kul att köra, och än så länge ångrar jag inte mitt köp iaf [^]
tompa

Post by tompa »

Min är okså lite dum att låsa och i mårse när jag låste den så låste sig inte den bakre dörren på passagerar sidan (den låste upp utan att vara låst men den låste inte).

Nu har ju jag heltonat så det kan vara därför den är lite vrång att låsa men jag skall prova att byta batteri för det vore inge kul ifall det inte skulle kunna gå att öppna den om man stå på OBS eller något liknande.Man får nästan ha nyckeln mot rutan.Jag har inte svarta rutor skall jag tillägga.

Grattis till bilen.

Har varit inne på att sälja min flera gånger men kommer fram till samma sak variegång...FAN vilken rolig bil (och snygg) [:D] så den får alt bli kvar (även fast den krånglar ibland)
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Det är ett relativt vanligt fenomen med att Renault IR nycklar trilskas lite. Dettta brukar bero på dåligt batteri i dosan och att man inte siktar på IR mottagaren som sitter uppe vid innerbelysningen (en svart lite fyrkantig grejj)

Sen att inte den låser alla dörrar brukar endast bero på länkaget börjar tjärva, gå trögt. På min R19 rev jag bara dörrsidorna och smörjde alla länkar på länkage:et och ruckade lås piggen upp och ner några ggr så började allt fungera igen.

Testa dessa innan ni börjar grejja med annat ! Och går det ej låsa med nyckeln beror detta på att låskolven säkert tjärvat ihop pga att den ej är använd speciellt mycket. In med lås olja och rostlösning i låset !

Och angående larm biten så är det sällan Larm på denna funktion utan endast startspärr och den kan du juh lösa upp inne i bilen om du siktar med nyckeln på IR mottagaren. Så låsa upp med nyckeln ska inte vara några problem !

/Lycka Till !
plirum

Post by plirum »

Tack för infon!

Har efter lite konsulterande genom en kompis med vana från Renaults fjärrlås lyckats klura ut de bästa positionerna för att låsa/låsa upp utifrån med hjälp av fjärrlåset... detta går för det mesta efter några st. försök så länge man siktar på rätt ställe, men ibland tar det ändå säkert 30-40 försök... det skumma är att det verkar gå mkt lättare att låsa upp med fjärrlåsets hjälp nu än det gjorde de första dagarna jag hade bilen.. och jag siktar på ungefär samma ställe.. verkar lite skummt tycker jag...

Ska dock testa att byta batteri o dylikt, för det är ju lite jobbigt att ibland behöva spendera uppåt en minut för att låsa/låsa upp bilen...

Tack för välkommnandet [8D], har sedan jag införskaffade bilen börjat fräscha upp den litet, båda utvändigt och invändigt, bilder kommer ! (i annat topic), men redan nu har jag börjat fundera på ev. effektökning...genom de "vanliga" enkla/billiga sätten... ett sk. unichip verkar ge god effekt, men det är ju rätt dyrt.. dock verkar det som om de som sysslar med det är mer seriösa än vissa andra chiptrimmningsfirmor man sett... Har redan nu sportluftfilter, man ska nog byta ut det mot nått som jag "vet vad det är".. hel/halvt avgassystem med en mer "sportig" framtoning kan det nog oxå bli.. allt detta är dock inte aktuellt förräns till våren, får se hur bra bilen håller, vad som händer på besiktningen, och om jag hinnter tröttna på den eller inte förräns jag börjar spendera uppåt 10 papp på allt detta [:p] ... fast detta är ju en annan historia det..
Post Reply