Ljudisolering

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kiklop88
Posts: 10
Joined: 20 Nov 2003, 05:02
Location: Sweden

Ljudisolering

Post by kiklop88 »

Söker tips hur man kan på bästa sätt få en Scenic att låta lite trevligare inne i kupen. Mest iriterande är ju vägbuller och ännu värre blir nu när vinter kommer och dubbdäcken åker på.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

En bra musikanläggning kanske?

Skämt åsido, jag har inte några konkreta tips men det är vanligt att ljudet letar sig in genom otäta dörrar (kolla och smörj gummilisterna), genom torpedväggen (trångt, svårt att göra något åt!) och genom dörrarna (här kan man sätt dämpmattor som tar bort högre frekvenser, tunga mattor mot låga frekvenser). Det sistnämnda ger dessutom effekt på musikanläggningen!
Obs: jag har inte provat på Scenicen, ännu...
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Golvet brukar vara lättast att ge sig på och det ger kanske mest. Ljuddämpningsmaterialen effektivitet är direkt proportionellt mot vikten (det är akustisk missanpassning man försöker åstadkomma). "Lump"-mattorna som förekommer orginalmonterade som ljuddämpning är praktiskt taget värdelösa eftersom de är för lätta.
Har lyft på heltäckningsmattan bitvis i min R19 och klätt golvet med B-tema självhäftande skumgummimatta (den med folie på utsidan). Tystare blev det men lågfrekvent buller är svårdämpat. På golvet bakom stolarna samt under bagagegolvet gick det bra att få dit 20mm som dämpar hyggligt. Fram är det värre, 20mm gör att golvmattan knölar till sig... 10 mm skumgummimatta kombinerat med 2mm gummiduk (köpt på samma ställe) ger bra dämpning trots tunn dimension men blir dyr... Sen lägger man förstås dämpmaterial på kardantunnel och upp på torpedväggen så lång det går men under pedalerna kan man inte lägga i något eftersom det hindrar kopplingspedalen. Hjulhusen bak får man inte glömma heller.. puh jobbigt! En enklare men mindre effektiv variant är att köpa vanliga formskurna gummimattor (de tjockaste man hittar) och lägga in dubbla... En tjock matta eller filt löst på hatthyllan dämpar kuperesonansen något.
Bilsom Ear (finns på apoteket) är också effektivt :)
kiklop88
Posts: 10
Joined: 20 Nov 2003, 05:02
Location: Sweden

Post by kiklop88 »

Det blir nog det sist nämnda.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Lycka till!
Men prova för all del dubbla gummimattor, en filt på hatthyllan och en gammal trasmatta i bagagerummet, det tar bara en minut att installera hela paketet.
Att R19 bullrar så beror på ett par konstruktionsfel. Subramen som motorn sitter på brukar vara monterad med påkostade gummibussningar mot karossen för att inte väg- och motorvibrationer ska sprida sig i karossen. Renå har satt en liten bussning på höger sida men skruvat ramen stumt mot karossen på vänster.. kasst.. :( Sen är golvplåten för fladdrig och fungerar som ett stort högtalarmembran, om man stampar på kardantunneln så dånar det rejält i kupen. Jag tror att megane har ärvt samma konstruktion men Scenic kanske har fått styvare golv?
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Jag tror inte golvet är problemet i Scenic, dubbelgolv där bak har säkert gjort sitt för att styva upp. Å andra sidan skulle "lådorna" bak, golvet och under sätena, kunna ge resonanser, men det är inget jag märkt alls. Så jag håller en peng på torpedväggen och dörrarna.
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Ljudisolering

Post by Lalo59 »

kiklop88 wrote:Söker tips hur man kan på bästa sätt få en Scenic att låta lite trevligare inne i kupen. Mest iriterande är ju vägbuller och ännu värre blir nu när vinter kommer och dubbdäcken åker på.
Hejsan.

Som ni känner till har jag en Megane som jag upplever väldigt bullrig invändigt.

Har kollat och konstaterat att jag har inte funnit någon tätningslist runt någon som helst dörr av de 4 den har.

Mycket stänk och smuts kommer därmed in i den delen som chassit representerar.

Min fråga blir då.

Har det alltid varit så med just megane eller har tätningslistorna bara vittratts bort?

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply