Tankproblem R10 -68
Moderator: Forumpolisen
Tankproblem R10 -68
Håller på och fixar lite med min R10 -68, ett renoveringsobjekt. Har problem med att det är rostflagor el. dylikt i botten av tanken som sugs upp i det smala tankröret som därför halvt täpps igen. Får till följd att motorn kvävs vid gaspådrag och tjuvstannar.
När jag köpte bilen tömde jag ut ca 10 liter av 15 år gammal bensin och sköljde därefter igenom tanken med ren bensin. Fick då ut en del "skräp" via avtappningspluggen i botten. Har tänkt skölja en gång till, men är osäker på om det hjälper.
Tänkte om det är någon som vet ifall det finns något speciellt medel som man kan hälla i en gammal tank för att lösa upp sk*t och smuts? Eller är det bara att byta tank om problemet fortsätter? Vill helst inte lyfta ur motor, kylare etc igen bara för ett tankbytes skull, men blir man tvungen så...
När jag köpte bilen tömde jag ut ca 10 liter av 15 år gammal bensin och sköljde därefter igenom tanken med ren bensin. Fick då ut en del "skräp" via avtappningspluggen i botten. Har tänkt skölja en gång till, men är osäker på om det hjälper.
Tänkte om det är någon som vet ifall det finns något speciellt medel som man kan hälla i en gammal tank för att lösa upp sk*t och smuts? Eller är det bara att byta tank om problemet fortsätter? Vill helst inte lyfta ur motor, kylare etc igen bara för ett tankbytes skull, men blir man tvungen så...
Det här problemet känner jag igen! Du kan pröva att ta loss tanken fylla med en svätt diesel och några nävar smågrus! Vispa runt tanken ganska länge skölj ur med bensin. På detta sätt kan en del rost gnagas bort. Det finns speciell "gas sealant" ett slags lack som man slår i tanken och vispar runt men det är ganska dyrt, tätar även små rosthål.
Du kan också pröva Svenska försvarets gamla metod: Inhandla en stor burk Bostik kontaktlim av bästa sort samt 2 liter thinner/förtunning. Blanda ihop och slå i tanken och veva runt. Häll upp resterna på några burkan och du har en massa klister! Kontaktlim löses inte av bensin sedan det torkas rejält!
Du kan också pröva Svenska försvarets gamla metod: Inhandla en stor burk Bostik kontaktlim av bästa sort samt 2 liter thinner/förtunning. Blanda ihop och slå i tanken och veva runt. Häll upp resterna på några burkan och du har en massa klister! Kontaktlim löses inte av bensin sedan det torkas rejält!
Tack för tipsen! [:)]
Jag tänkte att jag ska prova att hälla en skvätt diesel i tanken vid tillfälle och se ifall det löser ngt av rosten. Därefter skölja igenom med bensin och låta rinna ut via bottenpluggen. Vill helst slippa att ta loss tanken, eftersom det medför att motor, kylare mm måste lyftas ur. Dessutom måste man lossa bakaxeln och släppa ner den en bit.
Skulle även kunna prova med specialmedlet "Gas sealant". Kan man kanske köpa det på tex Autoexperten eller Mekonomen?
Jag tänkte att jag ska prova att hälla en skvätt diesel i tanken vid tillfälle och se ifall det löser ngt av rosten. Därefter skölja igenom med bensin och låta rinna ut via bottenpluggen. Vill helst slippa att ta loss tanken, eftersom det medför att motor, kylare mm måste lyftas ur. Dessutom måste man lossa bakaxeln och släppa ner den en bit.
Skulle även kunna prova med specialmedlet "Gas sealant". Kan man kanske köpa det på tex Autoexperten eller Mekonomen?