Orolig Tomgång
Moderator: Forumpolisen
Orolig Tomgång
Jag har en R5:a GTS 87:a.
Jag har problem med min tomgång.
Mellan tomgång och 3000rps så dör bilen.
Det enda som gäller är fullgas eller full choke annars dör bilen totalt.
Någon som har någon aning om vad felet kan vara???
Behöver snabb hjälp.
Tack på förhand.
//Pilen
Jag har problem med min tomgång.
Mellan tomgång och 3000rps så dör bilen.
Det enda som gäller är fullgas eller full choke annars dör bilen totalt.
Någon som har någon aning om vad felet kan vara???
Behöver snabb hjälp.
Tack på förhand.
//Pilen
Om bilen är försedd med en förgasare så är det med största sannorlikhet så att Du fått "smuts" i lågfartmunstycket. Lågfartmunstycket är det som lite felaktigt brukar benäms med tomgångsmunstycket. Visserligen tas även bränslet till tomgången från detta munstycke, dock något strypt genom blandningsskruven. Om Du får "smuts" i detta munstycke så kommer övergången mellan tomgång och lågfart att upplevas som om motorn "dör".
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Om bilen är försedd med en förgasare så är det med största sannorlikhet så att Du fått "smuts" i lågfartmunstycket. Lågfartmunstycket är det som lite felaktigt brukar benäms med tomgångsmunstycket. Visserligen tas även bränslet till tomgången från detta munstycke, dock något strypt genom blandningsskruven. Om Du får "smuts" i detta munstycke så kommer övergången mellan tomgång och lågfart att upplevas som om motorn "dör".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ursäkta om jag lånar topicen här lite och kommer in på lite sidovägar... Men som på gamla R5modellens förgasare... Där finns låg och högfartsmunstycke... Plus ett minstycke vid sidan på förgasaren - är inte detta att tomgångsmunstycke eller vad kallas det då?
MvH
<br />Om bilen är försedd med en förgasare så är det med största sannorlikhet så att Du fått "smuts" i lågfartmunstycket. Lågfartmunstycket är det som lite felaktigt brukar benäms med tomgångsmunstycket. Visserligen tas även bränslet till tomgången från detta munstycke, dock något strypt genom blandningsskruven. Om Du får "smuts" i detta munstycke så kommer övergången mellan tomgång och lågfart att upplevas som om motorn "dör".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ursäkta om jag lånar topicen här lite och kommer in på lite sidovägar... Men som på gamla R5modellens förgasare... Där finns låg och högfartsmunstycke... Plus ett minstycke vid sidan på förgasaren - är inte detta att tomgångsmunstycke eller vad kallas det då?
MvH
Vissa förgasare är utrustade med vad man kallar "mängdskruv", vilken fungerar som en bypass för bränsleluftblandningen vid tomgång. Detta betyder att gasspjället justeras till stängt läge(i det närmast) och justeringen av tomgångsvarvet görs med ovan nämda "mängdskruv" som släpper in en gasblandning på undersidan av gasspjället. I dessa förgasare kan man tala om tomgångsmunstycke, lågfartsmunstycke och högfartsmunstycke. I andra förgasare går lågfartsmunstycket enligt min mening under fel benämning.