Oljud vid vissa varvtal...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
magfer042
Posts: 4
Joined: 11 Aug 2004, 16:37
Location: Sweden

Oljud vid vissa varvtal...

Post by magfer042 »

Hej!!!

Antagligen finns det ett klockrent och enkelt svar på denna fråga. Min kära Renault Clio 1,4 låter illa när motorn når runt 3000 varv. Osäker på om det återkommer vid högra varvtal...men i alla fall inget vid lägre. Gör ingen skillnad om jag har växel i eller inte...kan någon hjälpa mig med ett snabbt tips innan verkstaden lurar mig på dineiro igen...har nyligen bytt avgassystem...och fått svetsa dit ett nytt flexrör...vet inte om det kan vara relaterat...

//Okunnig
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej! Alla motorer har vad man kallar ett "kritiskt" varvtal som kan märkas vid gång eller beräknas med hjälp av en speciell formel. Kan berätta att i en årsmodell av R 16 var detta ett så stort problem att man fick eftermontera en "flexstrumpa" i det främre avgasröret! Eftersom du säger att Du nyligen monterat, vad Du kallar flexrör, så kan felet helt enkelt vara det att monteringen ej utförts på ett proffesionellt sätt. Förmodligen så är avgassystemet monterat med "en inbyggd spänning" som är resultatet av att det ej hängde fritt och ledigt innan klammer och upphängningar drogs åt.
Post Reply