Dum fråga ang. avgassystem?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vargen

Dum fråga ang. avgassystem?

Post by vargen »

Ni som har sportavgassystem.. har ni bytt katalysator oxå.. eller är det allt annat man byter till sport? tänkte på tex Autoexperten så visar deras "kompletta" sportsystem endast röret från katalysatorn samt ljuddämpare..

Mina båda dämpare är nämligen pajj så jag måste lix byta..
Mogge

Post by Mogge »

Om du köper ett sportavgassystem av fabrikat,så får du hela vägen från katten o bak.Sen kan man komplettera med en sportkat och främre rör om man vill,men det e inget måste,om man bara ska ha det på sin normala icke trimmade bil,,e ioförig inget måste annars heller,men det blir bättre.Det man ska tänka på e att inte bygga med för grovt rör,då får det motsatt effekt,motorn förlorar kraft.Motorn behöver ett visst motstånd,
Jag skulle nog vilja påstå att till en 4 cylindrig sugmotor e nog 2-2,5" avgassytem bäst lämpat,medan grövre endast hör hemma i turbobilar.
Visst visst,,många tycker nog att jag e ding,,,det e ju sk*t ballt med ett avgassystem som e lika stort som avloppsröret till WC stolen,,men det gör ingen nytta,,bara brölar en massa.
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Finns olika sorters katalysatorer också kan nämnas, sportkat, racekat... Jag kör med senare alternativet och känner att bilen går bättre.
kmfdm

Post by kmfdm »

Kan man sticka in en fråga gällande avgassystem?
Sportavgassystemen, är dom (eller finns det)rostfria? När det går hål på min burk bak hade jag tänkt köpa ett rostfritt Ferrita till min Mégane Coupé 99:a (1,6 16v 110hk, inget effekthöjande [;)]).
Vad "tjänar" man på att skaffa sportavgassystem? Har ni några tips på andra märken än ferrita?
...[:I] jag bygger inget själv...
Mogge

Post by Mogge »

det finns både och.kolla på raka rörs hemsida http://www.rakaror.se/
rz

Post by rz »

jag har bytt mycket delar på mina bilar och vad jag har lärt mig är att titta på delar över hela världen, var inte rädd för att köpa och importera delarna själv, hittar du ett avg system i tex Frankrike/Tyskland där marknaden är stor för din modell så maila/ring dom och köp det, mycket enkelt och i alla mina tidigare fall så har det blivit betydligt billigare än att köpa i SE.

mvh Thomas
rz

Post by rz »

vargen : "Dum fråga ang. avgassystem?"

Finns inga dumma frågor ;) finns bara frågor.
Mogge

Post by Mogge »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rz</i>
<br />vargen : "Dum fråga ang. avgassystem?"

Finns inga dumma frågor ;) finns bara frågor.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Helt rätt,,frågar man inte får man heller inga svar,,det är därför det finns forum.
Ha det gott allesammans.
kmfdm

Post by kmfdm »

Tack för tips!
Hur skulle man "klara sig" utan forumet??? Gött att många är så flitiga på att dela med sig av sina kunskaper!
[:)]
vargen

Post by vargen »

Hehe.. tja.. tänkte att det kanske är nåt man borde veta.. aja. .blev ett "vanligt" avgasrör den här gången.. fick det lite för billigt för att tacka nej.. Ska ändå sälja pärlan inom nåt år å köpa mig en nyare.. V6 blir det nog.. känns inte lönt att lägga ut för mycket pengar på denna då ;)
Mogge

Post by Mogge »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />Hehe.. tja.. tänkte att det kanske är nåt man borde veta.. aja. .blev ett "vanligt" avgasrör den här gången.. fick det lite för billigt för att tacka nej.. Ska ändå sälja pärlan inom nåt år å köpa mig en nyare.. V6 blir det nog.. känns inte lönt att lägga ut för mycket pengar på denna då ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hehe,,,,då blir det dubbelt 2,5" om nåt år då..[:D]
Post Reply