Renault 5 Gts: Skrik ljud! och förslag på verkstad
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 2
- Joined: 03 Aug 2004, 20:30
Renault 5 Gts: Skrik ljud! och förslag på verkstad
Jag har en Renault 5 Gts 1989 som skriker hela tiden. När jag startar den så låter det som när en rem skriker.Gasar man till lite så ändras det men fortsätter ändå skrika. Det kommer nånstans vid grenröret.Har kollat runt EGR:en, har även bytt den. Har även kollat slangar. Verkar inte heller komma från nån av remmarna. Ljudet kommer när man startar, när man kör och när man stänger av bilen. Vet inte var jag ska leta mera. Någon som har lösning på problemet?.
Uppdaterat. Kollade generator och vatten pump och tomgångsjusteringsmotorn i dag. vart inget bättre bilen skriker fortfarande.
Nej den skriker inte när man stannat. bara när man har motorn igång.
Ps nån som vet en bra verkstad runt Härnösand/Umeå?
Uppdaterat. Kollade generator och vatten pump och tomgångsjusteringsmotorn i dag. vart inget bättre bilen skriker fortfarande.
Nej den skriker inte när man stannat. bara när man har motorn igång.
Ps nån som vet en bra verkstad runt Härnösand/Umeå?
Kanske tomgångsjusteringsmotorn som är sliten..?
Det sitter en liten elmotor vid luftspjället som ställer in tomgångsöppningen. När man stänger av (R19 F3N) hör man hur den morrar och tuggar mot ändläget en liten stund. Jag gissar att den går en stund efter motorstart för att ställa in rätt tomgångsvarv och även annars också
Det sitter en liten elmotor vid luftspjället som ställer in tomgångsöppningen. När man stänger av (R19 F3N) hör man hur den morrar och tuggar mot ändläget en liten stund. Jag gissar att den går en stund efter motorstart för att ställa in rätt tomgångsvarv och även annars också
-
- Posts: 2
- Joined: 03 Aug 2004, 20:30
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Skriker det bara precis medan motorn går eller även efter att den har stannat?
Kanske slitet lager i spännrullen till kamremmen? Sen sitter väl hjälpaxeln som driver oljepumpen i blocket precis under grenröret, kanske något lagerfel där
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det komplicerat att byta lagret till hjälpaxeln?
<br />Skriker det bara precis medan motorn går eller även efter att den har stannat?
Kanske slitet lager i spännrullen till kamremmen? Sen sitter väl hjälpaxeln som driver oljepumpen i blocket precis under grenröret, kanske något lagerfel där
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det komplicerat att byta lagret till hjälpaxeln?
Det är tydligen bara F-motorn som har hjälpaxel driven av kamremmen. Den verkar vara glidlagrad i blocket så det är nog inga lager man kan byta. Men den ska gå att plocka ut från kamremssidan...
Det finns en brytrulle på kamremmen precis jämte grenröret, lagret i den eller i spännrullen är kanske bättre kandidater till skrikljud.
E-motorn verkar sakna både hjälpaxel o brytrulle men spännrulle har den ju..
Har du förresten kollat att inte någon spänn eller brytrulle har kärvat fast så att kamremmen glider över den och gnisslar..?
Verkstadstips har jag inget bra... anlitade Bilkompaniet i U-å när jag bodde där men det finns säkert bättre alternativ
/erik
Det finns en brytrulle på kamremmen precis jämte grenröret, lagret i den eller i spännrullen är kanske bättre kandidater till skrikljud.
E-motorn verkar sakna både hjälpaxel o brytrulle men spännrulle har den ju..
Har du förresten kollat att inte någon spänn eller brytrulle har kärvat fast så att kamremmen glider över den och gnisslar..?
Verkstadstips har jag inget bra... anlitade Bilkompaniet i U-å när jag bodde där men det finns säkert bättre alternativ
/erik